God morgon.

Just nu sitter jag och äter frukost. 07.17 skall jag ta bussen in till Malmö för att jobba ännu ett 08-16-pass. Det är det tredje i rad nu och det börjar bli ganska segt att gå upp på morgonen. Men imorgon är jag ledig! Då skall jag sova, fixa med en komplettering till skolan och börja plugga på min omtenta.

Ikväll skall jag, Dan, Neja, Robin, Ivan och Sara gå på bio! Den nya Batman blir det. Jag och Dan hade ett Batman-maraton igår, bara för att man skall komma ihåg de viktigaste detaljerna. Jag älskar ju sådana filmer. Batman, spindelmannen och stålmannen, ja de flesta superhjälte-filmer. De påminner mycket om när man var liten och jag och Sös tittade på de tecknade versionerna som gick tidigt på morgonen på TV3.

Nu skall jag fortsätta göra vid mig. Trevlig tisdag!

Saras inflyttningsfest!

Igår hade vår kära Sara inflyttningsfest! Det passade så himla bra, för det var jättefint väder! Jag och Dan åkte dit någon timme tidigare för att hjälpa Sara att förbereda. Här har vi bålen!

Jag glömde min kamera hemma, så jag fick fotografera med mobilen. Störigt när sådant händer, men det är tur att mobilen har en kamera! Här har vi vår fina värdinna!

Godis och chips fint uppdukat!

Saras katt, Vayne, ville också öppna presenter!

Så började det komma folk och vi gick ut och satte oss i trädgården!

Sara och Niclas.

Dan och jag!

Bröderna Jönsson!

Jag och Mathilda skulle skåla, men så upptäckte jag att jag inte hade något i glaset så jag fick minsann fylla på!

Niclas!

Mathilda och Sara!

Så blev det mörkt och det var dags för lekar! "Pennan i flaskan" är ju en klassiker!

Och charader är alltid kul! Mitt lag var bäst på charader! Vi klarade sådant som apa och James Bond. Vilket kanske inte är jättesvårt i och för sig.

Robin, Neja, Ivan och Sara!

När alla hade åkt hem satt jag, Dan och Sara uppe till tre på natten och pratade om både roliga och djupa saker. Det blir väl så antar jag. Tack för en trevlig och rolig kväll!

Picknick och grillning.

I måndags var vår första dag hemma från Kroatien och vi var så glada för det var fint väder! Då passade jag, Dan, Markus, Mathilda och Sara på att åka till Lund för lite grillning och picknick!

Vi grillade både korv, champinjoner och majskolvar! Gott!

Så kom Mathildas syster Esther förbi en sväng och så satt vi ute tills det började bli kyligt. Dock fick jag och Dan åka hem ganska tidigt då jag skulle börja jobba klockan 08 dagen efter. Men det var en mysig liten sommarkväll!

Kroatien, allmänt.

Nu tänkte jag lägga upp lite bilder som jag tagit under veckorna vi var iväg. Bilder som egentligen inte tillhör någon speciell kategori, utan bara finns.

Varje dag, efter vi kommit hem från stranden, gjorde vi oss fina och satt alltid och pratade, drack och åt snacks innan det var dags att gå ner till centrum för att äta. Vi brukar alltid hyra samma lägenhet när vi är i Kroatien. Men detta året hade den lägenheten råkat ut för en vattenolycka, och vi fick en annan lägenhet. Men den trivdes vi också bra i, så det gjorde inget.

På väg ner till centrum!

Carl mitt i gatan.

En kväll gick vi förbi en man som visade oss sina kattungar! Så himla söta. Man ville ta hem allihop.

Den här katten låg alltid på samma ställe, mitt på torget i centrum. Den flyttade in på sig och det spelade ingen roll hur många som gick på torget.

Dan och Carl.

En liten fågel.

På Krk har de en t-shirt-butik. Där var vi många gånger och gjorde våra egna t-shirts! Man fick välja ett tryck och vilken storlek och färg man ville ha på tröjan, sedan satte de fast trycket med hjälp av ett stort strykjärn och vips hade man fått sig en tröja!

Jag köpte en Star Wars-tröja! Den blev lite som ett plåster på såret för mitt munsår. Fy, vad skönt att det är borta nu. Men jag kan säga att jag aldrig har druckit så mycket ur sugrör som jag gjorde när jag hade den blåsan! Usch.

Den här bilden har ni redan sett, men ni kan få se den igen! Tyckte den var så himla rolig. Varken glass eller pistol, liksom?

Och det var de bilderna! I nästa inlägg tänkte jag att vi skulle gå igenom utflykter och turistattraktioner. Det kommer antagligen att bli det sista inlägget om vår resa! Sedan har ni nog fått se allt.

Mot Landskrona och Sara!

Då var mitt hår nyfärgat och jag har på mig en ny blus! Nu skall vi gå och äta och sedan beger vi oss till Landskrona för lite inflyttningsfest. Trevlig fredag!

Förberedelser.

Just nu sitter jag med färg i håret.
Vilken hårfärg?
BLOND!!!

... Haha. Nej då! Men visst satte ni kaffet i halsen nu? Mitt hår blev så himla blekt och trist nu efter vi varit i Kroatien, så jag behövde fräscha till det lite. Egentligen hade jag behövt klippa mig också, men min kära frisör har semesterstängt denna vecka. Nästa vecka kanske! När jag är klar med mitt hår, skall jag och Micke ner till Center Syd. Sedan är det dags att göra vid sig då Sara har inflyttningsfest i Landskrona ikväll! Det får man ju inte missa!

Kroatien, stranden.

Bortsett från att utforska ön, äta på restaurang och shoppa så solade och badade vi även! Såklart! Vi snorklade bland fiskar, blev bruna och läste böcker. Vi hade till och med en kamera så vi kunde fotografera under vattnet! Bilderna blev väl inte så jättefina, men de var roliga att se ändå. Till lunch brukade vi antingen äta på restaurangen Titanic, som låg alldeles vid stranden, eller köpa falafel i närheten. Resten av familjen kunde ju även köpa öl för sådär 20 kronor, men Sofie är så himla kräsen förstår ni. Hon dricker inte öl och fick hålla sig till läsk och vatten. Någon dag åkte vi till en annan stad och badade, så att man inte alltid skulle åka till samma ställe. Det fanns självklart de dagar vi inte var på stranden, vad vi gjorde då får ni se i ett annat inlägg!

Kroatien, restaurangbesök och mat.

Nu tänkte jag att vi skall gå igenom en ny del av Kroatien! Nu skall ni få se lite måltider, vilka restauranger vi var på och glassbarer vi gick på.

En av våra favoritrestauranger på Krk var Nono. Dit gick vi en del. Mest för att äta pizza eller hemgjord pasta, men självklart hade de annat också. Efter maten fick vi alltid en gratis snaps och servitören var alltid så himla trevlig. Vi brukade nämligen få samma servitör varje gång vi åt.

Sedan har vi Galeb, som nog var den restaurang vi gick allra mest på. Den låg nere i hamnen och serverade god mat till ett rimligt pris! Dessutom så är restaurangen så himla fin! Även här fick vi nästan alltid samma servitör, och när vi inte fick honom kom han alltid och frågade hur det var med oss och om maten var god. Galeb var den restaurangen som vi gick till både vår första och sista kväll. Jag vet att Dan blundar på en bild. Men han blundar nästan alltid på bilder, så den får vara med ändå.

Så har vi vår älskade glassbar. Denna vet jag tyvärr inte namnet på, men det är nog den bar/restaurang som vi trivdes mest på. Här var vi nästan varje kväll. Varje gång vi kom in ropade servitörerna "My swedish friends!" och eftersom vi så ofta beställde en "Cup Denmark" blev den tillslut kallad "Cup Sweden". En av servitörerna, Micki, åt glass med oss medan den andra, Mario, satt med oss i nästan två timmar och pratade om allt från kriget i Jugoslavien till hur vädret är i Kroatien på vintern. I denna glassbar kunde man inte känna sig annat än välkommen.

Självklart gick vi till andra restauranger, åt glassar från andra glassbarer och drack drinkar på uteställen. Men dessa kommer jag varken ihåg namnet på eller har många bilder från. Utan dessa tre ställen tycker jag är värda att nämna och det är ungefär så våra restaurangkvällar sett ut!

Ett inlägg såhär mitt i allt.

Oh. Det gör så himla ont i mig när jag läser sådant här. För även om jag inte känner så nu, så har jag gjort det för längesedan. Så himla längesedan, och jag hoppas att jag inte behöver vara med om något sådant på ett tag till.

Kroatien, på väg ner.

Jag tänkte att ni skall få se lite bilder från Kroatien. Men eftersom jag har tagit ungefär 275 bilder, så får jag dela upp det i olika inlägg. Vi börjar med resan ner!

Vi körde från Löddeköpinge klockan 23.00 på torsdagen. Ungefär klockan 02.00 gick båten från Gedser i Danmark. Den tog vi vidare till Tyskland!

Sedan körde vi och körde och körde. Under tiden fick man underhålla sig med sådant som att läsa böcker, lyssna på musik, titta på film eller sova.

Vi stannade för att äta också. Jobbmat på semstern uppskattades väl inte riktigt av mig och Dan. Men det är sådant man får ta när vi är 7 personer och allas viljor räknas!

Tillslut var vi framme i Österrike där vi skulle övernatta första natten!

Där åt vi på restaurang, spelade yatzy och umgicks. Men det blev inte för sent, då vi skulle köra ganska tidigt dagen efter.

Hotellfrukost!

Så begav vi oss vidare!

Och efter ett tag var vi framme i Kroatien! Yey!

Så bosatte vi oss i vår lägenhet, gjorde vid oss och gick ner till hamnen för att äta på restaurang. Mer får ni se i nästa inlägg!

Jag är hemma och jag lever!

Då var vi hemma i vår lägenhet! Fast, jag är helt slut. Jag uppdaterar imorgon istället. Men visst är det skönt att vara hemma alltid!

Sista kvällen.

Just nu sitter jag på en restaurang vi varit på så många gånger förut och dricker snaps vi har fått in gratis. Det är fjärde gången vi är i detta land, bor på denna ö och äter på dessa restauranger. Vi vet inte när vi kommer att komma tillbaka men antagligen kommer det inte att bli nästa sommar. Vi kramar om servitörerna som vi lärt känna vid förnamn och säger att kanske, kanske ses vi nästa år. Vi är bruna, har solglasögonmärken runt ögonen och jag har läst ut min bok om fyra flickor på 50-talet. Antagligen har jag gått upp två kilo men det bryr jag mig inte om. För jag har varit på semester i 14 dagar, har bruna, nakna ben och har använt varje klänning i min garderob. Det är med ett visst vemod jag sätter mig i bilen imorgon och åker hem till vänner, Burger King och 17-graders värme. Men visst skall det bli skönt att komma hem alltid, tänker jag, samtidigt som det hade varit skönt att stanna här en vecka till.

En helt vanlig kväll i Kroatien väljer Sofie just nu mellan grillad kyckling och pizza.

En tusenlapp senare.

Har köpt mig ett par Ray Ban!! Har alltid velat ha ett par och här är de lite billigare än i Sverige. Jag köpte ett par som man kunde fälla ihop lite extra. Får använda det som ett partytrick! "titta när jag tar sönder mina glasögon, och nu är de hela igen!". Absolut.

Va? Får jag varken ta med mig min glass eller min pistol med in i affären? För dåligt!

Tack för bra gener!

Förkyld sedan innan, sol, saltvatten och bra gener = munsår. Och inte ett vanligt munsår. Ett megamunsår! Ett munsår med tre blåsor för att vara exakt. Pappa säger att jag inte skall skämmas då folk betalar dyra pengar för att få läppen så svullen. Saken är att de då ofta betalar för att få HELA underläppen svullen, och inte endast halva. Dan säger att jag kan låtsas att jag sparar till andra halvan av läppen. Själv plåstrar jag om det och tittar ner när folk pratar med mig. Man får ju göra det bästa av situationen!

En hälsning från mig och Dan!

Krk, Kroatien.

Nu sitter jag på ett internetcafé, inte långt från vår lägenhet. Vi kom hit i lördags och vi har redan bränt oss. Annars är det ungefär 35 grader varmt och strålande solsken. Snart skall vi ner och äta på restaurang men var först tvungna att uppdatera er! Hoppas ni har det bra där hemma!

Hej då, Sverige. Hej, Kroatien!

Nu, alldeles strax, åker vi mot Danmark för att ta båten till Tyskland och sedan vidare mot Kroatien. Där skall vi vara i ungefär två veckor. Katterna och fisken är bortlämnade, och det är fixat så att blommorna blir vattnade.

Nu kanske det kommer ta ett tag innan jag uppdaterar. Men ni får ha två sköna veckor! För det kommer i alla fall vi att ha.

Sölvesborg, Killebom och hemma hos morbror.

Igår tog jag och Dan vårt pick och pack och åkte till Sölvesborg. Där var det som sagt Killebom och marknad som vi var tvungna att gå på! Det gör vi nämligen varje år.

När vi väl var framme hämtade Pia oss i Bromölla och vi begav oss hem till min morbror! Där har jag bott många gånger, kan ni tro. Men det är väl så, när man trivs så himla bra någonstans.

Så begav vi oss till marknaden!

På marknaden kan man köpa allt från smycken och kläder till ballonger och godis! Vi köpte dock bara godis. Även om jag var sugen på att köpa en ballong.

I en leksaksbutik hittade jag en väska jag ville ha. Men jag fick inte köpa den för Dan.

När vi var små brukade vi även åka karuseller. Men det gjorde vi inte den här gången.

Så gick vi och köpte langos! Det är ett måste när man går på marknad. Bredvid mig ser ni min kusin Hampus. Han skrämde mig något så innerligt med den minen som han gör på bilden. Men visst ser han läskig ut?

Mmm, langos!

Så åkte vi hem till Ola och Pia, drack drinkar och åt kycklingsallad. Idag åkte vi hem och ikväll skall vi åka till Kroatien. Vi tackar Ola, Pia, Hampus, Tesse, Stefan och Hary för en fin vistelse i Sölvesborg och på Killebom!

Killebom.

Jag och Dan håller just nu på att packa ihop oss. Om cirka en timme skall vi åka till Lund för att ta tåget mot Bromölla! Där blir vi upphämtade av min morbrors fru Pia och kvällen spenderas hemma hos dem i Sölvesborg. Vi skall nämligen gå på Killebom, vilket vi gör varje år! När folk frågar vad det är, brukar jag förklara att det är som Malmöfestivalen fast i Sölvesborg. Dan säger att jag inte kan säga så, då Killebom är mycket mindre. Men Sölvesborg är ju mindre än Malmö, så jag tycker bara att det är logiskt att festivalen är mindre. Eller?

Annars säger jag god morgon! God morgon!

Dan är så rolig.

Vi sitter på bussen hem från jobbet och vi åker förbi fina hus.

Sofie : Oh! När vi köper hus vill jag ha rosbuskar och pioner i vår trädgård!
Dan : Spioner?
Sofie : Nej, PIONER!
Dan : Men Sofie. Jag vill inte ha spioner i vår trädgård!
Sofie : .....

Dans klädhög.

Precis som alla andra har vi en tvättkorg hemma. Denna använder inte Dan. Eller jo, till en viss del. Men vissa saker måste han bara slänga bredvid sängen.

Som hans smutsiga strumpor! När det gått några dagar ser det ut så här! En liten klädhög på golvet. Men han är rätt duktig på att plocka undan den själv. När vi skall få gäster och så. Annars kan den ligga där några dagar, och bli större och större.

För det är tydligen så himla jobbigt att gå en och en halv meter till badrummet och lägga dem i tvättkorgen. Den där Danisen alltså.

Nattvarden.

I kyrkan. Stefan pekar på programbladet.

Stefan : Undra vad de bjuder på för mat! Hoppas det är något gott.
Sofie : Jag har hört att de bjuder på vin!
Stefan : Oh, får man en grogg till det?
Sofie : Man vet aldrig!

Sannes konfirmation.

I lördags var det Sannes konfirmation och det var så himla fint väder!

Vi var i kyrkan som mamma och pappa gifte sig i! Jag älskar Sölvesborg. Den staden betyder så himla mycket för mig.

Så satte det igång!

Här har vi Sanne! Den väldigt fina damen i svart hår!

Den stora kyrkan, och lilla Sanne som talar!

Sanne har en väldigt fin och speciell röst, och fick därför sjunga två låtar i kyrkan. Den ena var "det vackraste jag vet" som hon även sjöng på morfars begravning. Det är alltid lika jobbigt att höra den sången och man kan inte låta bli att gråta en skvätt.

Efter 1 timme och 45 minuter var det slut och de kära konfirmanderna gick ut ur kyrkan.

Så ställde de sig utanför kyrkan så att man kunde fotografera dem!

Den här bilden får vara med bara för att Tesse är så himla söt på den!

Tesse och hennes man Stefan!

Hela släkten!

Så kom Sanne ut så vi fick krama henne och fotografera henne!

Älskade mormor!

Så åkte vi hem till Carita och tittade runt i hennes fina hus och trädgård! Vi klappade Hary, åt lax och sedan åkte jag till Kågeröd för grillkväll hos Neja. Då hade min kamera dött dock. Så det blev det inga bilder på. Men jag är så himla glad att jag fick vara med på Sannes fina dag!