Grönsakspaj á la Sofie.

Det var ju så himla längesedan vi hade ett matinlägg här i bloggen, så nu har jag fixat ett! I torsdags bestämde jag mig för att äta grönsakspaj till middag. Paj är så himla bra att laga tycker jag, man kan nästan ha i vad som helst.
 
Jag valde att göra pajen på babyspenat, rödlök, tomat, broccoli och zucchini. Dock upptäckte jag sedan att zucchinin inte fick plats. Så den får jag spara till en annan gång.
 
Jag brukar välja att göra pajskalet på hälften grahamsmjöl och hälften vetemjöl. Då tillsätts liksom extra fibrer och det blir en godare smak.
 
Så hackar jag och blandar allting i en bunke.
 
Därefter gör jag äggstanningen! Min äggstanning består bara av vatten, ägg och en massa kryddor. Jag tycker att man kan ha i vilken krydda som helst nästan. Salt, vitlökspeppar och basilika valde jag.
 
Och så i med allt i formen och in i ugnen på 225 grader! Förstår ni varför jag inte fick plats med zucchinin?
 
Medan pajen är i ugnen kan man titta lite på TV eller ta lite egobilder på sig själv. Jag brukar inte direkt ta någon tid på hur länge pajen är inne, jag går istället och tittar till den lite då och då. När den inte är rinnig längre så är den färdig, anser jag.
 
Och då ser den ut såhär! Till pajen brukar jag göra en sås på creme fraiche och sweet chillisås. Jag tycker det lätt kan bli torrt med paj annars. Man måste ju ha sås till allt helt enkelt. Ät och njut! Glöm inte att krydda mycket. Jag tog alldeles för lite krydda och fick krydda en massa i efterhand. Men annars var den god! Och så går det till när Sofie lagar paj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0