Thanksgiving 5 dagar för tidigt.

I lördags hade vi en thanksgiving middag som ni vet och jag tänkte att vi skulle kolla på lite bilder! Det var första gången jag gjorde en helstekt kalkon i ugnen. Jisses alltså! Men det blev bra tillslut. Jag började med att hacka katrinplommon, två äpplen och en gul lök. Detta hade jag som "stuffing" i kalkonen.
 
Här har vi den lilla krabaten! Detta kändes väldigt dubbelmorals-aktigt för mig. Jag som ibland funderar på att bli vegetarian skulle in och gräva inuti en kalkon. Jag menar, man ser ju till och med att det är en fågel. Åh. Jag döpte honom till Mr. Turkey och allt.
 
Nåja, jag började med att steka äpple, plommon och lök och kryddade med salt och peppar.
 
Därefter penslade jag Mr. Turkey med soya och smör och stoppade in "stuffingen" inuti. Jag band också benen med ett bomullssnöre och därefter åkte han in i ugnen. Jag tog även ut kalkonen ungefär en gång var 40:e minut och öste spadet på den så att den inte skulle bli torr.
 
Under tiden kalkonen var i ugnen så möblerade jag och Dan om lite. Köksbordet åkte ut i vardagsrummet och det var dags att duka.
 
Höstigt och fint!
 
Så anlände gästerna och det serverades lite bubbel.
 
Efter ungefär tre och en halv timme var kalkonen klar. Den ser kanske inte riktigt ut som på alla amerikanska filmer om Thanksgivingmiddagar man sett.
 
Men Dan skar upp kalkonen och så var det dags att äta!
 
Sös hade gjort sötpotatismos som var otroligt gott.
 
Den fina, nu uppskurda, kalkonen!
 
Lina hade bakat cornbread!
 
Majskolvar.
 
"Gravy" (aka brunsås) samt brysselkål.
 
Den goda maten! Lina hade dessutom gjort hemlagad rödkål, helt otroligt! Mycket gott var det.
 
Thanksgivingmat är ju supergott hörrni! Under middagen fick varje person berätta vad de var tacksamma för, i sann Thanksgivinganda.
 
Efter middagen hade jag förberett en liten quiz om just Thanksgiving. Deltagarna tyckte den var aningen för svår, men de var duktiga ändå. Här har vi hela gänget förresten! Carro, Sös, Lars, Dan, Lina, Daniella och Christoffer.
 
Klurgia frågor! Visste ni till exempel att det finns en dans som heter "Turkey trot" och är inspirerad av kalkonens gångstil? Knäppt ju.
 
Här har vi det vinnande laget!
 
Carro som har bott ett år i USA och faktiskt firat Thanksgiving på riktigt hade en matchande tröja dagen till ära.
 
Så blev det dags för efterrätt!
 
Daniella hade bakat en äppelpaj och Carro hade bakat en pekannötspaj. Båda var väldigt goda!
 
Efter maten höll vi på att somna av matkoma så då spelade vi lite spel för att hålla igång stämningen.
 
Lina!
 
Så pratade vi tills klockan slog två på natten och det var dags att sova. Då har vi testat på att fira Thanksgiving vilket inte var helt fel. Det är definitivt något jag vill göra igen!

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Hello där...Grattis till din 1:a ugnskalkon..Allt såg riktigt gott ut..Kul med Quiz....Kram..

2014-11-25 @ 09:50:43

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0