Vegetarisk måndag: Thaigryta.

Så var det dags för veckans vegetariska recept som är thaigryta!
 
Sara tipsade mig om att det blir mycket godare om man köper konserverade och färska råvaror än en påse frysta wookade grönsaker. Så det testade jag och självklart blev det godare! Det jag hade till denna gryta var en burk skivade bambuskott, en burk vattenkastanjer, en burk minimajs, TVÅ burkar (även om det bara är en på bilden) kokosmjölk, några morötter, broccoli, ingefära, röd currypasta och torkat citrongräs. Detta serverade vi till råris.
 
Jag började med att hacka och skala de färska grönsakerna.
 
Ner i grytan med det och stek till sålänge.
 
Och sedan i med det konserverade!
 
Såhär tjusigt såg det ut då. Jag hade köpt hem haricots verts också, men de glömde jag i frysen. Det hade dock passat jättebra till detta!
 
Och så i med kokosmjölken! Jag hade i två burkar av den här lätta varianten. Det blir ju mer blaskigt än vanlig, men det får man ta om man köper lättprodukter.
 
Så skalade jag och rev ingefäran. Det ser lite ut som en potatis, men det är ingefära. Jag lovar. I med det rivna i grytan!
 
Så ser det såhär fint ut!
 
Dags för röd currypasta. Hur mycket tar ni i? Jag brukar alltid ta för mycket eller för lite. Den här gången tog jag cirka en tesked och tyckte det var för lite.
 
Låt koka. Glöm inte att salta och peppra!
 
I med de torkade citrongräsbladen (?) precis innan servering.
 
Voila!
 
Detta serverade vi som sagt till råris. Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0