Vegetarisk måndag: Kikärtsgryta.

Veckans vegetariska recept är kikärtsgryta! Detta recept tipsade Emelie mig om och jag tänkte att det måste jag verkligen prova. Det var jättegott dessutom, så det var ju tur! haha. Jag utgick efter det HÄR receptet som Emelie tipsade om men tillsatte chili och tog hälften så mycket tomater och baby spenat. Men om ni skall följa det jag lagade så behöver ni en påse baby spenat, en röd chili, en lök, två vitlöksklyftor, två tomater, en lime, en burk kokosmjölk, en burk kikärtor, socker, gurkmeja, cayennepeppar och salt.
 
Ni kan börja med att hacka både löken och vitlöken och stek därefter det.
 
Tillsätt en matsked socker.
 
Då ser det ut såhär!
 
 Krydda med gurkmeja och cayennepeppar.
 
Hacka en röd chili och lägg i röran.
 
Då ser det såhär fräsigt ut.
 
Därefter skall man riva limeskalet och tillsätta.
 
Tillsätt kokosmjölken och låt koka upp.
 
Medan det kokar upp kan ni hacka tomaterna och skölja babyspenaten.
 
Häll därefter i kikärtorna.
 
Tillsammans med babyspenaten och tomaterna.
 
Låt det koka lite.
 
Tillsätt därefter limesaft från limen. Älskar att man skall använda både skalet och limesaften. Det passar jättebra i grytan! Låt det därefter koka lite till.
 
Och så var det klart!
 
Detta åt vi tillsammans med matvete vilket passade jättebra till. Men kan tänka mig att det passar till både couscous och ris, eller bara som det är också! Tycker att ni verkligen skall testa detta om ni tycker om kikärtor och kokosmjölk. Smaklig måltid på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0