Leilas snöbollskakor.

Varje år bakar jag Leilas snöbollskakor, som för mig är ett måste att ta med på julafton. Förra söndagen bakade jag dem igen och försökte dokumentera så gott jag kunde. Men det blev väl lite sisådär, så om ni vill läsa ett bättre steg-för-steg inlägg så gjorde jag ett år 2011. I vilket fall som helst, det ni behöver är:
- 100 gr mörk choklad, 70%.
- 2 dl vetemjöl
- 3 msk kakao
- 1 tsk bakpulver
- 1 "nypa" flingsalt
- 60 gr smör
- 1,5 dl farinsocker
- 1 ägg
- 0,5 tsk vaniljsocker
- 0,5 tsk kardemumma
- 0,25 dl mjölk
- 1 dl strösocker
- 0,5 dl florsocker
Jag började med att hacka chokladen.
 
Chokladen skall sedan smältas över ett vattenbad.
 
Sedan råkade jag glömma att fotografera några steg, woops. Men i vilket fall som helst, elvispa smör och farinsocker och vispa därefter ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen.
 
Rör därefter ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en annan skål. Blanda därefter ner mjölblandningen i röran med den smälta chokladen och tillsätt mjölken. Degen skall då vara något kladdig och det är den här degen som ni ser ovan på bilden.
 
Därefter skall degen plastas in och formas till en rulle. Sedan skall den in i kylen och stelna till i minst en timme.
 
Jag gjorde dubbel sats och tog ut mina rullar efter cirka 1,5 timme. Därefter skall degen delas upp i små bitar och rullas i först strösocker och sedan florsocker.
 
Sedan är det bara att trycka ut dem lite lätt på en insmörad form.
 
Och så in i ugnen på 175 grader i cirka 15 minuter (14 minuter enligt Leila själv). När de är klara är de såhär fina! Ät och njut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0