Cornbread.

Till Thanksgiving bakade jag cornbread. Det var allra första gången jag bakade det och blev så nöjd med resultatet! Helt galet att jag inte fotograferade slutresultatet bättre, men ni ser dem skymta här i bakgrunden. Vi åt det både till förrätten och varmrätten. I aaaalla fall! Här kommer receptet!
 
Jag utgick ifrån ICA's recept. Det man behöver är:
- 125 gr smör
- 1 och 1/2 dl socker
- 2 ägg
- 2 1/2 dl lättfil
- 1 tsk bakpulver
- 2 1/2 dl vetemjöl
- 2 1/2 dl majsmjöl
- 1 tsk salt
 
Sätt ugnen på 175 grader och börja därefter smälta smöret i en kastrull. När smöret är smält, blanda det tillsammans med socker i en bunke. Vispa därefter i äggen.
 
Blanda därefter i filmjölk och bakpulver och rör om. Tillsätt sedan vetemjöl, majsmjöl och salt och rör om igen.
 
Då ska den se ut såhär! Ljusgul och fin.
 
Bre sedan ut den i en smord form. Jag gjorde dubbel sats, så för mig blev det två formar. Tillaga i ugnen i cirka 30-40 minuter.
 
Skär sedan upp brödet när det är dags att äta. Så gott! Tänkte göra det till julafton också, även om det kanske inte ens passar till? Jag tycker bara att jag förtjänar att äta det en gång till innan året är slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0