Fyra bilder från vårt tisdagshäng i Löddeköpinge

Förra tisdagen var jag och Dan hemma hos mamma och pappa för att umgås, mysa och äta middag. Det var bara jag, Dan, mamma och pappa den här gången. Min familj är så stor och vi brukar oftast vara ganska många, men det var väldigt mysigt att bara var vi fyra den här gången. Det är viktigt med kvalitetstid! Pappa bjöd på en fördrink som jag inte kommer ihåg vad det var, men himla god var den.

Det var strålande sol och vi satt ute i trädgården. Kolla gulliga föräldrar!

Vi åt mycket och länge, och pratade om semesterns olika resor. När klockan blev åtta tittade vi på Allsång på Skansen. Vi älskar ju Allsången, jag brukar skriksjunga högt till och Dan skakar alltid på huvudet, haha.

Sedan pratade vi och drack vin tills klockan blev halv elva och vår sista buss hem till Malmö gick. Ett riktigt mysigt tisdagshäng med mina fina föräldrar.

Vecka 31

Så blev det måndag och vecka 31, vår sista semestervecka börjar nu. Det har gått fort och långsamt på samma gång. Jag känner mig utvilad och har samtidigt hunnit med otroligt mycket. Härligt!

Just precis nu sitter jag och Dan på tåget på väg till Bromölla. Vi ska hälsa på min kusin Therese och hennes familj. Så mysigt det ska bli. Jag ska pussa på min kusindotter Moa så mycket.

Den här veckan ska vi annars försöka ta det väldigt lugnt. Vi har lite dejter inbokade med vänner och familj och det blir en och annan utflykt. Men annars ska jag bada, försöka läsa ut min bok, lyssna på ett par sommarprat, ta långa sovmorgnar och dricka kaffe långsamt på balkongen.

Förresten! I fredags var det exakt ett år tills jag och Dan gifter oss. Oh, längtar så mycket. Han är det finaste i mitt liv och tar fram det bästa av mig. Jag vet att jag kan vara ett virrvarr, väldigt känslostyrd och har ibland så mycket energi att kroppen exploderar och allt blir helt fel. Men han drar ner mig på jorden igen, står ut och väntar tålmodigt tills allt lägger sig. Det är väl så det ska vara tänker jag, att man kompletterar och bygger upp varandra.

När vi var hos min mormor i Åhus

Förra söndagen tog jag och Dan tåget till Kristianstad och sedan buss till Åhus för att hälsa på min mormor. Vi brukar göra det varje sommar och det är alltid lika mysigt!

Mormor har en fantastisk trädgård, älskar att bara stå här och titta. Vi anlände vid 13-tiden och åt lite lunch. Sedan körde vi en runda, hälsade på morfar på kyrkogården bland annat <3

Sedan blev det kväll och vi gjorde oss middagsfina.

Promenerade ner till hamnen.

Mormor hade bokat bord på en restaurang på andra sidan vattnet.

Vi blev hämtade av en båttaxi.

Och körda till restaurangen. Så mysigt!

Vi beställde in restaurangens specialité nämligen stjerneskud! Friterad torsk, gravad lax, räkor och sallad på grovt bröd. Mums!

Fina mormor och hennes vän Helge!

Efter middagen tog vi båttaxin hem igen, satt ute i trädgården och pratade och avslutade kvällen med ett avsnitt av Barnmorskorna i East End. Så mysig dag och kväll!

Dagen efter gick vi ner till stranden för att bada. Har badat så mycket den här sommaren, älskar det. Sedan åt vi lunch (mormors köttbullar, de absolut bästa!) innan det var dags för oss att åka hem till Malmö igen. Finaste mormor, skämmer alltid bort oss så mycket <3

Helsingborg, sangria och biljard

Förra lördagen tog jag och Dan tåget till Regina och Frederic i Helsingborg för middag och häng. Dan hade inte varit i deras lägenhet innan och jag hade sålt in utsikten så mycket. Dan är en "utsiktsmänniska", så självklart tittade han på den det första han gjorde <3

Vi började med att dricka bubbel och äta lite försnacks.

Sedan var det dags att äta. Titta så fint de dukat! Vi kände oss väldigt bortskämda.

Till middag blev det laxfilé, rotfruktspommes och sås. Så gott!

Vi åt mycket och länge och pratade sommarplaner.

Till efterrätt blev det semifreddo.

Med diverse tillbehör. Mums!

Regina och Frederic! Så fina och gulliga.

Jag och Dan är rätt gulliga vi med <3

Efter middagen slängde Regina ihop en sangria.

Dokumenterade den.

Och vi tittade på solnedgången.

Sedan gick vi och spelade biljard. Så kul! Hade inte spelat det på hundra år.

Mitt lag vann! Titta så koncentrerad jag är, haha. Sedan tog vi tåget hem till Malmö igen. Superfin och mysig kväll. Så glad att ha dessa två som våra nära vänner!

Grillkväll hos Markus och Elin

Förra fredagen åkte jag och Dan till Markus och Elin som bor strax utanför Höör. Vi var ett gäng som skulle ta vara på det fina vädret och grilla (obs, innan det blev grillförbud..). Deras fina, mysiga hund Roma var på plats!

Vi satte oss på terrassen och pratade om hur semestern hade varit än så länge. Galet att det redan har gått 2,5 vecka för oss? Snart är den ju slut!

Micke!

Vi grillade lite olika saker bland annat kyckling, majskolvar, halloumi och hamburgare. Mums!

Så åt vi mycket och länge, pratade om resor och annat.

Markus och Elin har adopterat en 5 veckor gammal katt som hittades ute i skogen som bebis. De matar honom med mjölk i spruta <3

Så himla söt! Santon heter han.

Roma är väldigt förtjust i sin lillebror.

Sedan satt vi ute tills klockan blev halv tolv och det var dags för oss att bege oss hem igen. Dessa sommarkvällar alltså! Ljust och varmt jämt. Men ja, självklart vill jag också att det ska regna. Väldigt mysig fredagkväll i alla fall.

Rom: Söndag

Vet ni, det är dags att bränna av de sista bilderna från vår Rom-resa. Vilken resa! Jag är väldigt stolt över mig och Dan, att vi orkade gå cirka 2,5 mil om dagen i 32-graders värme för att titta på alla sevärdheter. På söndagen gick vi upp rätt tidigt för att utforska. Vi gick igenom parken Villa Borghese som låg precis i närheten av vårt hotell. Parken påminner om Central Park, och alla vet ju att jag älskar allt Central Park-liknande.

Så fin och mysig.

Vi gick till en utsiktsplats i parken där man kunde se ut över staden. Där var bland annat photo shoots av modeller, så jag och Dan ställde oss lite åt sidan.

Sedan traskade vi vidare – mot Vatikanstaten!

Gick förbi Palace of Justice.

Och ner mot St Peterskyrkan.

Vi kunde komma in på Petersplatsen och titta lite, men fick inte komma in i kyrkan eftersom mina axlar och Dans knän inte var täckta. Det var egentligen aldrig vår plan att gå in, men störigt när vi ändå var där att vi inte kunde gå in och kika. Men vi kände oss rätt nöjda ändå.

Castel Sant'Angelo. "Den här byggnaden är med i Änglar och Demoner" förklarade Dan. Där ser man!

När vi kände oss nöjda med Vatikanstaten gick vi in mot stan igen. Gick förbi en och annan kyrka.

Vi gick hem, tog en siesta och gjorde oss i ordning för sista kvällen.

Vi satte oss på en uteservering och tog ett glas prosecco. Fick det i ett gigantiskt vinglas dock, tack tack.

Sedan gick vi in till Villa Borghese igen.

Så himla vackert.

När klockan började närma sig 18 gick vi mot restaurangen som jag hade tittat ut för kvällen.

Det blev restaurang Al Forno della Soffitta som låg cirka 1 km från vårt hotell. VM-finalen spelades på TV:n så vi kunde hålla koll på alla mål medan vi åt, perfekt.

Eftersom det var sista kvällen gick jag all in och beställde allt jag var sugen på. Såsom pasta carbonara.

Och buffelmozzarella.

Dan beställde pasta bolognese för tredje gången under vår Rom-vistelse <3 Han älskar det. Så åt vi länge, länge och hejade på Kroatien som tyvärr förlorade VM-matchen. Maten på den här restaurangen var FANTASTISK och så prisvärd! Det blev ett perfekt avslut på en fin resa. Sedan gick vi hem, packade och så kom taxin klockan 04.00 och körde oss till flygplatsen. Klart slut från fina Rom!

Rom: Lördag

Det blev lördag i Rom och det skulle bli den absolut varmaste dagen under vår vistelse. Jag och Dan gick upp tidigt och taggade med take away-kaffe inför dagens utflykt.

Rom är verkligen en fantastiskt fin stad! Den är både pampig och pittoresk på samma gång.

Vi började med att besöka Spanska trappan.

Gulliga turist-Dan.

Och en turist-Sofie. T-shirt och kjol från Lindex.

Spanka trappan! Så mycket folk, men det är ju så kring alla sevärdheter.

Vi gick vidare mot Pantheon.

Pantheon är ett antikt tempel i Rom. Den runda ljusöppningen i taket ger ljus till hela templet och behöver därför inte alls lampor eller dylikt.

Efter Pantheon traskade vi vidare.

Gick förbi floden Tibern.

Och till området Trastevere som är mycket mysigt och lommigt. Vi hade fått många tips om att gå hit och titta.

Stannade för att äta pizza till lunch.

Och när klockan var nästan fyra gick vi tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning inför kvällen. Vi drack prosecco och duschade länge. Så svettig den här dagen. Det var cirka 35 grader varmt och ganska hög luftfuktighet. Galet.

När vi var klara gick vi ut en sväng på stan. Jag köpte en blus och vi handlade lite souvenirer. Sedan hamnade vi på en ganska fin restaurang och beställde in Aperol Spritz.

I Rom är de ganska kända för sina friterade eller stekta kronärtskockor. Så jag beställde in sådana tillsammans med bröd och ost. Både jag och Dan var fortfarande ganska mätta efter eftermiddagens pizza och ville bara äta något lätt.

Dan beställde friterade tonfiskbollar med aioli.

Sedan traskade vi hem genom kvällen förbi pastelliga hus till ljudet av syrsor. Fin lördag i fina Rom.

Vecka 30

God kväll!

Just nu sitter jag hemma med saltvattenblött hår och surplar i mig pepsi max. Jag har badat för andra gången idag och ätit glass för säkert sjunde dagen i rad.

Vår tredje semestervecka börjar idag. I 14 dagar har vi nu varit lediga och vi har 14 dagar till av sovmorgon och mysiga sommarkvällar. De två senaste veckorna har vi hunnit besöka Rom, Sölvesborg, Åhus, Höör och Helsingborg. Det är inte dåligt om jag får säga det själv! Kollektivtrafik for the win.

Den här veckan kommer innehålla ytterligare utflykter:
  • Vi ska till min mamma och pappa imorgon. Där ska vi äta middag, titta på Allsång på Skansen och bada i poolen. Mysigt!

• Jag ska på stan med Sarah på onsdag. Vi ska dricka kaffe, gå i affärer och titta på all rea och prata om livet.

• På torsdag ska vi hem till Emelie och Philip. Fika och mysa med deras barn Lo och Ellie.

• På fredag åker vi utomlands igen! Eller hehe, vi tar tåget över till Köpenhamn. Det ska bli SÅ kul. Vi är ett gäng som ska kika i affärer, äta middag, hänga på uteserveringar och i parker. Har ni några Köpenhamnstips så hojta gärna!

• På lördag är det fest! Vår fina kompis Desirée fyller 30 och det ska såklart firas med buller och bång.

• Söndag = vilodag

Jag förstår inte hur våra veckor alltid blir så uppbokade? Ändå hinner jag titta på TV-serier, läsa böcker, sola och bada. Så härligt ändå. Jag har så många blogginlägg jag måste förbereda också.

Hoppas ni har det härligt i sommarkvällen.

Sommarögonblick

De senaste dagarna har jag:

Badat mycket vid Scaniabadet i Västra Hamnen.

Ätit fruktsallad och druckit té hos Sarah och Niclas.

Hittat gamla blusar i garderoben som jag glömt bort och känt mig mycket fin i.

Druckit rosé på en uteservering.

Ätit sushi och spelar yatzy på vår balkong.

Ätit frukost i morgonsolen.

Köpt kläder på sommarrean. Obs på att hela den här outfiten kostade 200 pix!

Häng med Micke, Markus och Elin.

Och matat en 5 veckor gammal katt med mjölk.

En klänning och en jumpsuit i Rom

I Rom var det så himla varmt. Det var något som alla ville förklara för oss när vi sa att vi hade bokat en resa till Rom mitt i sommaren. "Det kommer vara så himla varmt", och det hoppades vi ju såklart. Men när det är 30 grader + är det såklart viktigt att klä sig i tunna plagg som inte skaver eller sitter åt.

Den här klänningen kommer från Lindex och är en av mina sommarfavoriter. Den är tyvärr slut online, men ni kan säkert fortfarande handla den i butik.

Perfekt att matcha med pastellgula hus och lommigt gröna väggar.

Sista kvällen i Rom var det inte riktigt lika varmt, men fortfarande cirka 30 grader.

Jag bar den här mjuka jumpsuiten från H&M som är ett par år gammal.

Alldeles perfekt när man ska äta pasta carbonara och buffelmozzarella om jag får säga det själv.

Har ni några favoritoutfits nu i sommar?

Rom: Fredag

Det blev fredag i Rom och jag och Dan hade köpt biljetter till Colosseum. Vi traskade ner till området och jag stannade och tog bild så fort jag såg en fin dörröppning.

När vi kom ner till området hämtade vi ut vår audioguide och våra biljetter in till byggnaden. Eftersom vi hade blivit varnade om att det skulle finnas många ficktjuvar här lämnade jag kameran hemma och fotograferade bara med mobilen.

Om ni någon gång vill besöka Colosseum rekommenderar vi att köpa biljetterna hemma innan resan och inte på plats. Det gick så smidigt! Vi behövde inte köa alls utan när vi hämtat ut våra biljetter var det bara att traska rakt in.

Vi lyssnade på vår audioguide samtidigt som vi gick runt på Colosseums två olika plan. De hade rivit upp golvet för att visa de underjordiska gångarna där fångarna och djuren hölls innan fighterna. Vi fick också lära oss att anledningen till att en del av Colosseum är i ruiner nu är dels pga en jordbävning men också för att folket har plundrat den på byggmaterial. Intressant!

En väldigt mäktig byggnad! Det var så, så varmt den här dagen. Svettades oavbrutet och brände min ena axel trots smörjt in med solkräm.

Vår audioguide var en sån här gullig liten telefon. Sjukt smidig!

Utsikten från Colosseums första plan.

När vi kände oss klara gick vi för att äta lunch. Pizzaslices! Mums.

Vid 16-tiden traskade vi hem till hotellet, drack bubbel och gjorde oss i ordning.

Och strax efter 19 gick vi ut för att leta upp en restaurang.

Förbi alla mysiga, pittoreska gränder.

Vi hamnade på en jättemysig restaurang längre in i stan som jag inte kommer ihåg namnet på. Detta stör mig jättemycket för vi försökte hitta tillbaka dagen efter men gjorde det inte. Var så god och prisvärd mat här! Dan beställde spaghetti bolognese för andra dagen i rad.

Jag beställde en laxpasta. SÅ god!

Vi delade på en karaff vin, åt långsamt och njöt av kvällen.

När vi ätit upp och det blivit mörkt traskade vi ner till stan för att kika på de upplysta ruinerna.

Och ner till Piazza Venezia igen. Sedan gick vi hem och somnade bums. Klart slut på fredag i Rom!

Saker jag gör under semestern

• Dricker 2 koppar kaffe på förmiddagen istället för 1 och sitter i soffan länge länge.

• Läser bok på balkongen och varvar med "Första dejten England" på SVT Play.

• Går ner till havet och badar för att det är sååå varmt. Går hem, gör något annat i ett par timmar och går sedan ner och badar igen pga fortfarande så varmt.

• Duschar inte på tre dagar, men badar hela tiden så håret är torrt, salt och smutsigt på samma gång.

• Planerar in tusen dejter med fina vänner för nu är vi lediga och måste fånga sommaren.

• Har på mig klänning varje dag, eller andra tunna plagg som inte sitter åt det minsta.

• Dricker bubbel fast att det är onsdag och jag ska inte göra något särskilt, men det är semester och ett glas bubbel är alltid gott.

• Äter mozzarella och tomat jämt för det är kallt, fräscht, gott och lätt att slänga ihop på en tallrik.

• Sitter uppe länge på kvällarna och tittar på filmer, ska ju ändå inte upp tidigt dagen efter.

• Går långpromenader längs med havet.

• Åker Skåne runt för att hälsa på min fina familj och släkt.

Rom: Onsdag och torsdag

Nu är jag hemma och har fått vila lite efter resan. Jag tog 320 bilder i Rom. Pjuh, många bilder att gå igenom. Vi kikar på lite bilder från onsdagen och torsdagen!

När jag och Dan kom till Köpenhamns flygplats satte vi oss vid Mikkellers bar och drack vars en öl/vin innan resan. Så mysigt. Här var det så pirrigt och förväntansfullt! Inte visste vi då att vi skulle tillbringa en hel natt i en trappuppgång pga kom inte in i hotellet.

Som jag berättat tidigare fick vi ÄNTLIGEN checka in på hotellet klockan 09 på torsdagen. Hotellet var mer som ett stort airbnb kan man säga, men det var fräscht och fint.

En mörk bild på vårt hotellrum. Mycket rymligt!

Efter att ha fått sova ett par timmar gjorde vi oss i ordning för att upptäcka staden.

Rom är en fantastiskt fin stad. Pampig och mysig på samma gång. Små, lommiga gränder och rustika byggnader. Här finns så mycket historia, men om man inte är intresserad kan man lätt bara hänga på en uteservering och dricka aperol spritz. Obs på att italienarna är SÅ trevliga och hjälpsamma!

Första sevärdheten som vi checkade av: Fontana di Trevi.

Lägg ägg så mäktig.

Vidare till Piazza Venezia.

Hej från mig, min leopardklänning och min nya magväska. Magväskan köpte jag eftersom aaaalla skrämde upp mig innan resan. "Det finns SÅ många ficktjuvar i Rom" sa dem. Men det gick bra, blev ej rånad.

Gick upp och tittade närmre på Viktor Emanuel-monumentet.

Utsikten var fantastisk.

Fantastisk byggnad!

Ser ni Colosseum?

Efter att vi turistat klart gick vi hem, fräschade till oss lite och traskade sedan till en restaurang runt hörnet som hette La Bruschetta. Restaurangen var sisådär, maten var inte wow och inte prisvärd. Men eftersom vi var väldigt trötta efter vår äventyrliga natt ville vi ha något som låg nära vårt hotell. Jag beställde i alla fall gnocchi med gorgonzola.

Ändå en rätt nöjd Sofie efter första dagen i Rom!

Efter middagen gick vi en liten promenad. Vårt hotell låg jättenära den stora parken Villa Borghese.

Fantastiskt fin och mysig!

Sedan bestämde vi oss för att gå hem och sova. Dagen efter besökte vi Colosseum, men mer om det i nästa inlägg!

Vecka 29

God morgon!

I skrivande stund sitter jag på flygplatsen i Rom och ska snart flyga hem. Det ska bli skönt att komma hem, få sova i min egen säng och ta det lugnt. 4 dagar i en varm, gigantisk storstad med så mycket att titta på och hinna med, är alldeles lagom.

Men nu är det ny vecka! Vecka 29. Jag och Dan har 3 veckor kvar av vår semester och den här veckan kommer bland annat att innehålla detta:
  • På onsdag ska jag träffa Jenny och Cilla. Vi ska äta pizza, spela sällskapsspel och ha det mysigt.

• På fredag ska vi hem till Markus och Elin tillsammans med Micke. Vi ska grilla och dricka vin.

• På lördag åker jag och Dan till Regina och Frederic i Helsingborg. Ska bli jättemysigt! Alldeles för längesedan vi sågs nu <3

• Och på söndag åker jag och Dan till min mormor i Åhus för lite kvalitetstid.

Det blir mycket farande den här veckan. Men bortsett från det ska vi hänga på balkongen, titta på filmer, läsa lite böcker, bada i havet. Tja, ni vet sånt man brukar göra på semestern. Tycker det känns så bra att vara ledig och hinna boka in kvalitetstid med fina vänner också. Hoppas vädret håller i sig, men hoppas också att det regnar lite. Kan det inte regna på nätterna och vara fint väder på dagarna? Så blir vi alla nöjda?

Har ni något roligt inplanerat i veckan? Glad måndag!

Ciao da Roma

Hej på er! Hoppas ni har det härligt.

Jag och Dan vilar just nu på hotellrummet och ska snart göra oss i ordning för kvällen. Det är varmt idag, cirka 32 grader och vi har redan gått runt 18 km. De andra dagarna har vädret inte varit så galet varmt, runt 27-29 grader. Så länge det blåser är det ganska behagligt.

Nu är allting bra, men det blev lite kaos på vägen hit. Först och främst var vårt flyg försenat nästan en timme och vi landade därför runt 23.30 och fick vårt bagage cirka 00. När vi sedan skulle gå till vår transfer som vi hade bokat till hotellet hittade vi den inte. Vi ringde företaget och tydligen var det bokat till fel datum. De skickade en ny bil och nu kände vi att allting ändå var på rätt väg.

Men när vi kom fram till hotellet kom vi inte in. Vi ringde numret vi hade fått, men inget svar. Vi fick senare reda på att det hade blivit någon miss i kommunikationen mellan hotellet och vår agentur, och hotellet hade stängt just den här dagen efter en renovering. Så när klockan var 9 på morgonen kunde vi äntligen checka in, efter att ha suttit på café och i ett trapphus halva natten.

Vilket äventyr! Men resten av resan har än så länge varit bra. Jag kommer att uppdatera er mer när jag är hemma.

Ciao!

Sölvesborgshelg: Söndag

Söndag i Sölvesborg! Vaknade, åt en pangfrukost, gjorde oss i ordning och körde till Yngsjö. När jag var liten hade min mamma, moster och morbror en stuga som de delade i Yngsjö. Vi sålde den när jag var runt 14 och jag har därför så många fina minnen härifrån.

En av de finaste stränderna som finns! Här har jag spenderat många somrar.

Efter lite sol och bad (och jag brände min rygg!! :( ) så körde vi tillbaka till Sölvesborg.

Dags för den obligatoriska glassen från glassbåten! Jag tog den största mjukglassen de hade. Så jäkla gott.

Resten av dagen hängde vi här, på terrassen. Vi solade och pratade världsproblem.

Åt fiskgratäng till kvällsmat, drack rosé och pratade om resor. Vid 20-tiden tog jag och Dan tåget hem till Malmö igen. Jag får alltid ångest när jag ska åka hem från Sölvesborg. Älskar att vara där. Tack Pia, Ola och Hampus för en toppenfin helg!

Sommarpratarna 2018: Del 1

Medan jag är ute i Rom och undersöker staden ska ni få lite tips på årets sommarpratare! I denna för tillfället ganska mörka värld är det väldigt skönt att lyssna på kloka personer som pratar om sina erfarenheter och spekulerar om framtiden.

David Eberhard: David Eberhard är psykiatriker och författare. I sitt sommarprat menar han att vårt omhändertagande välfärdssamhälle riskerar att bli meningslöst när vi inte längre behöver kämpa för vår överlevnad. Idag fokuserar vi på vårt självförverkligande, men tänker inte på vår överlevnad. Genom programmet får vi följa hans liv från uppväxten utanför Lund till hans olika äktenskap och jakt efter den perfekta familjen. David menar att "om vi invånare bara söker strategier för att skydda oss från allt, allt som är obehagligt och svårt, så riskerar vi att missa meningen med livet. I ett land där alla bara vill leva så länge som möjligt". Gillade detta sommarprat mycket! Ett av favoriterna. Rekommenderas!

Kaj Linna: Kaj Linna blev oskyldigt dömd till livtidstids fängelse för ett mord och sedan frisläppt efter 13 år. Detta är hans berättelse om orättvisan. Att ha blivit dömd utan att kunna försvara sig på ett rättvist sätt, att inte kunna säga hej då till varken sin mamma eller pappa på deras dödsbädd och hur vi som människor hellre vill fälla än fria. Ett väldigt intressant sommarprat om orättvisorna i samhället, hur vi ofta bestämmer oss att det är på ett sätt utan att titta på hela bilden. Jag är dock inte riktigt insatt i Kalamarksmordet, och känner att lite mer bakgrund hade behövts för att kunna hänga med ordentligt i sommarpratet.

Bianca Ingrosso: Bianca Ingrosso pratar mycket om sina föräldrars skilsmässa och sin uppväxt. Hur det är att vara född in i en kändisfamilj och att hennes föräldrars skilsmässa var förstasidesnyheter på tidningarnas löpsedlar. Bianca berättar också om sin bulimi, en sjukdom som bör tas på större allvar än vad den gör idag. Ett viktigt sommarprat på många sätt och vis!

Mouna Esmaeilzadeh: Mouna är läkare, hjärnforskare och entreprenör. Hon pratar om att födas två gånger och tron på mirakel – baserat på vetenskap och teknologi. I Mounas sommarprat blickar vi framåt inom forskning och medicin. Kommer det bli möjligt att leva tills vi är 150 år gamla? Samtidigt berättar hon om hur det var att födas rakt in i den Iranska revolutionen och flykten till Sverige. SÅ intressant sommarprat! Kunde faktiskt lyssna på detta utan att få existentiell ångest, som jag annars lätt får när vi pratar om döden och framtiden. Detta var ett av mina favoritsommarprat, rekommenderas varmt!

Claes Månsson: Claes Månsson är skådespelare och bor i Stockholm. Men vägen till skådespelare har varit lång. Han har alltid varit blyg och har inte ens hållit ett middagstal. I sitt sommarprat berättar han om sin blyghet och känslighet, att många tycker det är konstigt att han som man lätt gråter och har nära till sina känslor. Tyckte sommarpratet var fint och mysigt. Intressant att han trots sin blyghet blev en väldigt framgångsrik skådespelare.

I denna omgången gillade jag Mouna Esmaeilzadehs och David Eberhards sommarprat bäst. Har ni lyssnat på något och vilket tyckte ni i så fall bäst om?

Mot Rom!

Nu flyger vi! Eller, snart i alla fall.

Om ett par timmar sitter jag och mannen jag varit tillsammans med i snart ett decennium på flyget till Italien och Rom. Jag har packat sex klänningar, två shorts, fyra t-shirts och två par långbyxor fast att vi egentligen inte ska vara borta så länge.

På bilden ser ni området där vårt hotell ligger, med gångavstång till Fontana di Trevi och parken Villa Medici.

Jag har tidsinställt ett par inlägg till er och självklart kommer jag att uppdatera om resan efterhand, så kika gärna in här ändå :)

Vi hörs snart igen!

Sölvesborgshelg: Lördag

Lördag i Sölvesborg! Vaknade upp till strålande väder och efter en morgonpromenad begav vi oss till stranden.

Hängde här bara cirka 1,5 timmar, men hann ändå få ordentligt med färg.

Sedan åkte vi hem, gjorde oss i ordning och drack campari för att komma i stämning innan VM-matchen.

Hade på mig t-shirt från & Other Stories och byxor från MQ.

VM-matchen mellan Sverige och England gick ju riktigt dåligt, men vi korkade ändå upp bubbel för att fira. Det var ju trots allt lördag, sommar och semester. Dessutom kom Sverige till kvartsfinal och det är inte fy skam.

Min morbror Ola bjöd på grillat och potatissallad ute i sommarvärmen.

Sedan åkte vi och tittade på ännu en fotbollsmatch, fast mellan Mjällby och Ljungskile. Mjällby vann med 1-0, så det var en vinst vi kunde räkna med i alla fall. Kvällen avslutades med rosévin och prat på min morbrors terrass. Bra lördag i Sölvesborg!

Sölvesborgshelg: Fredag

I fredags gick ju Dan och jag på semester och det första vi gjorde var att ta tåget till Sölvesborg och min morbors familj där vi skulle spendera hela helgen. Vi var uppe vid 17-tiden och blev bjudna på middag.

En kycklinggryta med grillchips, SÅ gott hallå! Roligt med chips i mat.

Det var strålande väder och vi satt ute och åt middag.

Gosade med den här lilla pluttisen!

Och drack semesterbubbel.

Till efterrätt hade min kusin Therese bakat en jättegod jordgubbstårta.

Sen satt vi ute, pratade och umgicks och senare under kvällen spelade vi lite sällskapsspel. Klart slut från Sölvesborgsfredagen!

Vecka 28

God förmiddag! Hoppas ni har det härligt.

Idag är den första dagen av min semester. Jag och Dan har kommit hem från Sölvesborg och har en del att förbereda inför vår resa till Rom på onsdag. Både jag och Dan har bränt oss lite efter strandbesöken i helgen, så ordentlig solkräm är A och O på inköpslistan.

Annars ska vi faktiskt inte göra så mycket den här veckan. I Rom ska vi besöka Spanska trappan, Fontana di Trevi och Colosseum. Vi ska äta pasta och glass och dricka vin varje dag. Vi kommer förmodligen tycka det är så, så varmt men vad gör det när man är i Italien och det är semester.

Jag ska berätta mer om vår helg i Sölvesborg, men vi fick bland annat träffa den här lilla fisen! För ett par veckor sedan fick min kusin Therese och hennes sambo Stefan en liten bebis. Hon heter Moa och jag är så glad att jag fick träffa henne i helgen.

Har ni några särskilda planer i veckan? Trevlig måndag!

Fredag! Semester! Sölvesborg!

Sådär, fredag vare här och i eftermiddag tar jag och Dan tåget till Sölvesborg och min morbors familj. Där ska vi dricka morgonkaffe på terrassen.

Besöka Killebomsfestivalen.

Gå på utflykter.

Äta somrig mat.

Baaaada!

Äta glass från glassbåten.

Göra mig kvällsfin i sommarkläder.

Dricka bubbel och drinkar.

Äta middag med världens finaste personer och ha det riktigt härligt.

Är ni redo? För det är jag! Ha en riktigt fin fredag.

Torsdagstankar.

Foto: Min fotograf- och projektledarkollega Eva Kronfält Thorvinger

• Sista rycket på jobbet idag innan fredagen och halvkontorsdag för min del. Sedan är det så himla mycket semester som gäller. Ber om ursäkt för tjat, men känner ni inte det? Känner ni inte de varma, mjuka vindarna och doften av varm asfalt? Det kommer bli den bästa sommaren på länge.

• Jag badade för första gången igårkväll! Jag som brukar bada redan i maj/juni annars. Vi bor väldigt nära havet, så igår packade jag min tygväska och traskade ner till Scaniabadet här i Västra Hamnen. Det var jätteskönt! Inte alls kallt. Har ni badat i havet än? Jag är egentligen mer en poolmänniska, men äsch. Man tager vad man hav-er ;)

• Om en vecka är vi i Rom! Vi ska bo på det här hotellet som ligger på gångavstånd från Fontana di Trevi, Piazza del Popolo, Galleria Borghese och annat trevligt. Tänker att det blir mycket turistande för oss men också mycket pasta, glass och vin. Min granne Sandra har försökt lära mig lite italienska, men det går sådär.

• Woho! Younger säsong 5 har börjat, finns att hitta på C More bland annat. Tycker den här säsongen började bra, rätt spännande. Har ni något annat tips på en finfin serie att slötitta på i sommar så hojta!

• Jag har börjat lyssna på sommarpraten förresten. Lyssnar för tillfället på Kaj Linnas sommarprat om att bli frisläppt efter att ha blivit oskyldigt dömd till livstids fängelse. Han satt fängslad i 14 år för ett brott han inte hade begått. Herregud. Kommer som vanligt sammanfatta de sommarpraten jag lyssnat på och tipsa om vilka jag tyckte var bäst.

Hoppas ni har en finfin torsdag!

Spotify playlist: Sommarnätter

Jag märker att min läsarstatistik sakta men säkert går neråt. Den gör ju det på sommaren. Så härligt tycker jag! Ni som jag vill ju ta vara på värmen, sitta ute tills klockan blir sent för solen går aldrig ner. Men något jag tror att vi alla gör är att lyssna på sommarpeppig musik. Vilken tur då att jag har plockat ihop en rykande färsk Spotify playlist!

Den här gången bjuder jag på en blandad kompott. Det blir en del sommarhits såsom Sangria Wine med Pharell Williams och Camila Cabello och Molly Hammars Blossom. Ganska mycket hiphop med Linda Pira och Childish Gambinos genialiska This is America. Men självklart också svenska hits med duon Markus Krunegård och Miriam Bryant samt Anton Hagmans senaste låt Tiotusenmetersklubben. När jag hörde honom sjunga "Och jag vet att det är fel men du har satt dina spår, för inget klär mina lakan lika bra som ditt hår" tänkte jag yes kommer lyssna sönder denna i sommar.

För att röra till det ännu mer slänger jag också in ett par härliga 60-talare såsom One fine day med The Chiffons och Leva livet med Lill-Babs.

Ni hör ju vilken pangplaylist! Om jag får säga det själv. Hoppas ni gillar.

Ha nu riktigt härliga sommarnätter.

Fotbollstisdag

Vilken härlig tisdag! Klockan 16 bänkade jag och Dan oss i soffan med alkoholfri öl och pepsi max och hejade på vårt lag. Folk pratar ständigt om att denna sommaren är som VM-sommaren 1994. Vädret är det samma och fotbollsspelandet går prima. Jag var bara 4 år 1994 och har ingen aning, men tycker i alla fall att sommaren är helt fantastisk i år.

Titta så gulliga vi är i blå och gula tröjor! Nu är vi vidare till kvartsfinal och jag har aldrig varit såhär fotbollsengagerad tidigare. Heja Sverige!

Helgens bilder.

Häng med på det jag gjorde i helgen!

Lördag
I lördags städade jag och Dan, var ute på stan en sväng och sedan gjorde jag mig i ordning inför kvällens middag. Hade på mig shorts från Lindex och blus från Twist & Tango.

Jag skulle nämligen ha Rebbe, Sara och Neja på besök! Vi drack lite vin på balkongen och pratade om sommarens planer, familjelivet och vardagen.

Till middag beställde vi glutenfri pizza från Västra Hamnens Pizzeria. Så god! Vi köpte fyra stycken som vi alla kunde dela på. Sedan umgicks vi och spelade sällskapsspel till klockan blev sent och det var dags att sova. Jättemysig kväll med fina personer!

Söndag
Så blev det söndag! Jag och Dan gjorde oss i ordning för en sväng på stan och ett födelsedagsfirande. Hade på mig klänning i linne från Zara om någon undrar.

Vi promenerade ner till stan, gjorde lite ärenden och satte oss på en parkbänk i solen.

Vår fina, fina stad. Det går så mycket skitsnack om den nu och vissa drar sig tillbaka, men jag älskar den bara desto mer.

Vi tog sedan bussen till Svedala för att hälsa på min syster och hennes pojkvän Simon som fyllde år. Det bjöds på kaffe och gräddtårta, och hela min familj var samlad. Efter födelsedagsfikat åkte jag och Dan hem, tittade på 7 avsnitt av Killing Eve och somnade alldeles för sent.

Fin helg! Gjorde ni något särskilt?

Vecka 27

Vecka 27 och sista arbetsveckan innan semestern!

Jag har så mycket att göra innan det är dags att gå på semester. Det är roligt såklart, men också stressigt. Förutom projekt som ska avslutas på jobbet är det mycket fix och trix hemma. Presenter som ska handlas, bubbel som ska kylas, pengar som ska växlas. Tja ni vet, lyxproblem och sånt där.

Den här veckan annars då? Imorgon spelar Sverige i VM mot Schweiz och det får man ju inte missa. På fredag åker jag och Dan till Sölvesborg och till min morbrors familj. Helgen kommer förhoppningsvis att fyllas med kusinbarnsmys, sol och bad, en och annan langos och långa morgonpromenader. Kommer bli himla bra!

Annars ska jag läsa, träna, förbereda blogginlägg och titta på TV-serier. Vi har precis sett klart Killing Eve på HBO. Hallå så bra! Se den. Och veckans väder ska såklart bli strålande, hurra!

Klart slut på veckans-inlägget. Vad har ni för sommarplaner?

Fredag med after work och tapas

I fredags cyklade jag och ett par kollegor till Lilla torg efter jobbet. Vi tänkte att en after work kunde passa bra och jag tyckte vi skulle gå till La Roche och sätta oss på deras uteservering. Jag älskar detta! Sol, uteservering, ett glas cava, lukten av varm asfalt och helgpeppade personer som cyklar förbi.

La Roche är en av Malmös bästa tapasrestauranger tycker jag. God och prisvärd tapas! Jag åt friterad manchego med tomatsalsa, potatas bravas.

Och friterad calamares! Så himla gott.

När klockan blev åtta cyklade ett par hem och jag, Susanna och Stina satte oss på Folk å Rock, pratade om sommaren och livet. Vilken fin start på den här helgen. Nu jobbar jag bara en vecka till sedan är jag ledig!