Restaurangtips i Malmö.

Jag fick den här kommentaren: 
"Hey! Jag ska till Malmö över helgen och om 2 veckor igen (hehe) Har vart i Malmö 2 ggr innan så hittar relativt bra, iaf runt lilla/stora torg, möllevången och ja lite sådär smått & gott. Hade inte du kunnat skriva upp restauranger som är värda ett besök?! Finns ju en uppsjö av restauranger i Malmö och man vill ju inte välja nån med medioker mat, hade vart surt haha.. Kramis!"
 
Så roligt! Klart jag kan! Jag är ju inte jätteexpert på Malmös olika restauranger direkt. Men jag kan tipsa om de som jag själv tycker är bra och någorlunda prisvärda. Jag delar in dem beroende på var i Malmö de ligger.
 
 
Vid Stortorget
 
Mosaik
Mosaik går jag till minst tre gånger i månaden. Det är en tapas restaurang med cirka 50 olika rätter från olika delar i världen och ligger på Stortorget inte många minuter från centralen. Så vad är det som är så speciellt med just Mosaik egentligen? Jag vet inte, jag har liksom bara fastnat för det. Varje vardag fram till klockan 19 har de dessutom en AW-meny där rätterna kostar 49 kr/st och drickan är också något billigare. Jag älskar deras friterade fetaost, calamares, portabellosvamp och fläskfilé med champinjon- och fetaostkräm, några tips bara. Ganska prisvärd mat helt enkelt. Dock måste jag förvarna om att servicen kan vara ganska dålig beroende på vilken servitör man får.
  
Rådhuskällaren
Nästan precis bredvid Mosaik, också på Stortorget, ligger Rådhuskällaren. Rådhuskällaren är ett något finare och dyrare alternativ. De brukar ha filéfrossa som kostar 265 kr/person. Då är det en kock som skivar upp kycklingfilé, oxfilé och fläskfilé till en, och det finns en hel salladsbuffé, olika sorters potatis och såser som man får ta av. Dessutom får man äta så mycket man vill. Helt klart prisvärt om man väljer filéfrossan, á la carten är något dyrare.
 
Pinchos 
Pinchos är en tapasrestaurang som ligger på Kalendegatan, bakom Stortorget kan man säga. Det är också ganska prisvärt, men rätterna är ganska små så man får köpa några stycken. Det som är roligt med just Pinchos är att man beställer maten via en app och sedan får man ett litet meddelande om att maten är klar, så går man bara och hämtar den. Mycket fyndigt! Har skrivit mer om det HÄR.
 
 
Möllan/Nobeltorget/Folkets Park
 
Kvarteret Åkern
Om vi flyttar oss lite längre ner mot Nobeltorget så hittar man Kvarteret Åkern på Nobelvägen. Jag har bara ätit där en gång men då blev jag verkligen nöjd! De byter meny rätt så ofta och därför får man köpa "kockens val" som är 4 rätter för 350 kronor. Det är en ganska liten restaurang, så här är det nog ganska viktigt att man bokar bord innan.
 
Green Mango
Ursäkta för små bilder! Hittar inte bilderna på min externa hårddisk utan var tvungen att ta dessa från bloggarkivet. På Ystadsgatan, vid Möllevången, hittar man en thairestaurang vid namn Green Mango. Där åt jag och Dan middag när vi firade vår 5-års dag. Thaimat kan ju lätt bli tråkigt och smaka likadant, men Green Mangos mat är faktiskt väldigt god! Kul om man inte är sugen på hamburgare eller tapas en fredagkväll liksom.
 
Casual Street Food
På Spångatan, vid Folkets Park, ligger Casual Street Food. Detta är ett måste om man är i Malmö. SÅ himla gott. Jag har aldrig träffat någon som säger "Casual? Ue nä". Alltid så otroligt gott. Jag äter alltid fisktacon, men har hört att burgaren ska vara en av Malmös godaste. Det får man liksom inte missa! Det är alltid jättemycket folk på Casual och det är en ganska liten restaurang, så om man skall gå hit får man göra det i tid så att man slipper köa.
 
 
Malmö Central: Vigårda
Nu när vi ändå är inne på hamburgare kan jag tipsa om Vigårda som ligger precis bredvid centralstationen. Det är en ganska mysig restaurang som har billiga och goda drinkar, samt goda hamburgare. Jag skulle inte säga att maten är wow-wow, men ändå ganska prisvärt och gott! Om inte annat så kan man ju gå dit för att dricka billig blåbärsdrink.
 
 
Caroli: Vapiano
Vapiano är ju inte direkt något som bara finns i Malmö, men det är ju så gott! Vapiano kan du bland annat hitta vid köpcentret Caroli, inte långt från Malmö Central. Jag köper alltid svamppastan som är sjukt god och det är dessutom en ganska mysig lokal att börja sin kväll i.
 
 
Lilla Torg
 
La Roche
Jag tipsar mycket om tapasrestauranger märker jag, men det är ju så gott med tapas! Om man går till Lilla Torg hittar man La Roche. Deras tapas är lite finare och godare än Mosaiks, men också något dyrare. Det är en mysig restaurang med bra service och de har en jättemysig innergård som man kan sitta på när det är sommar. Deras calamares är också jättegod!
 
Izakaya Koi
På Lilla Torg hittar ni även sushirestaurangen Koi! De har en jättemysig uteservering med värmelampor så att man kan sitta ute fast att det är mars, kallt och tråkigt. Tror att de även har andra fiskrätter än just sushi, men sushin är det enda jag har ätit där och den är jättegod!
 
 
Lilla Nygatan - Elysée:
Ja, bilderna ovanför är ju inte från Elysée utan från när vi åt fondue hemma hos min mamma och pappa för någon månad sedan. Men såserna är från just Elysée och de är otroligt goda! På Lilla Nygatan, bakom Gustav Adolfs Torg kan man säga, ligger Elysée som är en fonduerestaurang. Jag hade inga bilder därifrån, men det är en jättemysig restaurang som ser lite franskinspirerad ut med bland annat rödvit-rutiga bordsdukar. Är man sugen på att sitta och äta mat länge är fondue en perfekt maträtt!
 
 
Här är ytterligare några tips på restauranger som jag hört skall vara bra men som jag inte testat själv:
- Chill Out Sushi vid Slottsstaden
- Köttbaren vid Caroli
- Mando Steakhouse vid Lilla Torg
- Bastard på Mäster Johansgatan
 
Om ni andra har några ytterligare tips så kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Lina

Bastard kan ha den bästa maten jag ätit. Någonsin. 😉

2016-03-04 @ 17:31:08

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0