Morotssoppa med kokosmjölk.

I helgen köpte jag och Dan ÄNTLIGEN en stavmixer! Vi har inte haft någon mixer alls, så nu var det verkligen dags att införskaffa en sådan. Jag blev nämligen tipsad av en kollega om en spännande soppa som jag var tvungen att testa, och till den behövde man en stavmixer. Soppan som jag lagade var morotssoppa med kokosmjölk!
 
Det ni behöver till detta är (för 4 personer):
- 1 burk kokosmjölk
- 5 stora morötter (cirka 800 gr)
- en bit ingefära
- 1 gul lök
- 2 vitlöksklyftor
- 1 tesked sambal oelek
- 2-3 tärningar grönsaksbuljong
- 6 dl vatten
Jag har utgått från det här receptet från Mitt Kök.
 
Jag glömde att fotografera stegen innan. Men kort och gott: skala och hacka morötterna, hacka lök och riv ingefära. Stek tillsammans med vitlöksklyftorna i en kastrull så att de mjuknar lite. Häll på kokosmjölken, lägg i grönsaksbuljongstärningarna och tillsätt 6 dl vatten. Låt koka i ungefär 20-30 minuter.
 
När det har kokat i cirka 30 minuter är det dags att mixa den. Säg hej till min nya stavmixer, tadaaa! Ta av soppan från plattan och mixa soppan tills den ser ut..
 
Såhär! Den behöver ju inte vara helt slät om man inte vill. När den är färdigmixad skall det tillsättas en tesked sambal oelek. Rör sedan om och låt puttra cirka 5 minuter till.
 
Och så är den klar! Ät och njut. Roligt att testa på en ny soppa tycker jag. Hoppas ni också tycker om den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0