Sommarpratarna 2017: Del 1

 
Detta är den andra sommaren som jag lyssnar på sommarpratarna. Jag tycker det är så mysigt och fint. Många berättelser är så gripande och ibland sitter jag och gråter på bussen till dem. Dessa har jag lyssnat på hittills.
 
Rickard Söderberg: Rickard Söderbergs sommarprat var mysigt och fint. Han pratar om sitt intresse för smink, hans kärlek för showbusiness och hur lätt det var för honom att berätta för sin familj att han är gay. Men han tar också upp mycket viktiga ämnen, som hur svårt det kan vara att bli accepterad som homosexuell trots att det är 2017 och mobbningen i grundskolan. Jag har alltid gillat Rickard Söderberg och tyckte att hans sommarprat var fantastiskt bra, in och lyssna!
 
Per Gessle: Per Gessle pratar främst om sin karriär i sitt sommarprat. Han pratar om Gyllene Tider och Roxette, och skillnaden mellan banden. Han är inte sådär jättepersonlig, utan håller sig mest till sitt intresse för musik. Jag tycker att det är så intressant att få lära känna personen bakom sommarpratet, men det tycker jag inte att man fick göra här. 
 
William Spetz: William Spetz är skådespelare och hade ett jättefint, roligt och mysigt sommarprat som en hyllning till sin mormor. Han hoppar fram och tillbaka till delar av sitt liv som har varit viktiga för honom, och för det mesta leder det tillbaka till hans mormor. William har hela tiden en komisk underton genom sitt sommarprat vilket gör det underhållande att lyssna på. Jag älskar när man blandar in allt möjligt i sitt prat och lyckas knyta ihop trådarna i slutet, och det gör William.
 
Angela Gui: Jag säger bara WOW till det här sommarpratet! Angela var student i England när hon plötsligt får ett mail från hennes pappas kollega. Han skriver att hennes pappa, som har startat ett bokförlag i Kina, är försvunnen och förmodligen har blivit bortförd "for political reasons". Här börjar Angelas sökande efter svar på hennes pappas försvinnande och hennes kamp för att han ska bli fri. Angelas berättelse är så gripande och spännande, och man känner hennes frustration genom hela sommarpratet. Rekommenderas varmt!
 
Johannes Anyuru: Johannes är författare och poet. En kort tid efter att hans hyllade roman som handlar om ett fiktivt terrordåd släppts, sker ett riktigt i Stockholm. Pressen och förlaget försöker få tag på honom och vill att han ska kommentera, men han vet inte vad han ska säga. Johannes pratar om hur han hittade till islam, hur det är att vara muslim i Sverige och om terrorism. Viktiga ämnen i dagens samhälle. Främst vill jag lyfta Johannes språk! Han använder så fina ord och meningsuppbyggnader, och man märker verkligen att han är poet.
 
Tove Lo: I sångerskan och låtskrivaren Tove Los sommarprat berörs lite olika ämnen. Hon pratar om sin uppväxt, droger, karriären, feminism, men främst om kärlek. Den röda tråden i Tove Los sommarprat är kärlek. Hon är väldigt personlig och släpper in läsaren, vilket gör sommarpratet intressant. Dock hoppar hon hela tiden fram och tillbaka genom olika tidsaspekter i livet utan en röd tråd, vilket gör det lite rörigt och svårt att hänga med tycker jag. Men annars väldigt intressant och bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0