Strävan efter att bli accepterad.

Någonting som jag hatar är hur man, vid olika tillfällen, får en viss status eller en roll som man måste spela. Vissa blir klassens clown och andra kompisarnas drivmaskin, och detta är någonting som de blir "stämplade" till. Men det är inte alltid man får den roll som matchar ihop med sin egentliga personlighet och därför spelar man ständigt en pjäs för de människor man egentligen skall känna på djupet.

När jag var liten fanns det tillfällen då mina åsikter inte stämdes överens med mina klasskamraters och jag ansågs då vara "konstig". Jag var konstig därför att jag inte smälte in i mängden. Detta satte självklart ett spår hos mig, rädslan för att inte tycka samma sak som andra och rädslan för att inte kunna smälta in blev nu ett faktum.

Jag vet om att man inte skall rätta sig efter andras åsikter och jag har fått höra att man skall göra vad man själv vill. Men jag är nog inte den ända som säger att "provet var skitsvårt" och "ja den läraren är verkligen dum i huvudet" bara för att slippa bevisa att man tycker annorlunda än andra. Man säger hellre saker som man själv anser sig vara konstiga och blir accepterad än att säga någonting som man själv anser är sant men för andra vara korkat. För då står man där, ensam, med sina egna åsikter och förbannar dom för att de finns. Ångesten växer och känslan att vara obetydlig skär i hjärtat.

För alla är vi människor och alla är vi inte likadana. Varför då inte ta hänsyn till varandra och släppa in dom i gemenskapen? För vissa blir sårade av att någon skrattar på deras redovisning, vissa hatar att höra att man tänker konstigt och alla vill vi kunna känna oss jämlika. Alla har vi hjärtan och att behålla dem hela, utan skrapsår och ärr, är nog någonting som vi alla strävar efter.


Kommentarer
Postat av: mingla

Vill du svara på de korta frågorna i min blogg? Jag ska nämligen göra en rolig rim-berättelse av svaren sen som du kan läsa på bloggen ikväll :)

2008-05-29 @ 13:40:48
URL: http://heymingla.blogg.se
Postat av: Joana

Hejsan!

Allt bra med dig?

Hoppas du får en trevlig dag! :)

2008-05-29 @ 13:42:09
URL: http://atletico.blogg.se
Postat av: Joana

Jo det är bra här också...sitter och solar..så himla skönt! :)

Ska du göra idag då?

2008-05-29 @ 13:50:53
URL: http://atletico.blogg.se
Postat av: ReTo

du borde bli poet eller något ! din lilla poet :)

2008-05-29 @ 15:15:15
Postat av: Rebecca

Ibland kan man inte fatta att det är du som skriver alla dessa fina inlägg. Inte för att jag inte tror att du kan ha de här känslorna inom dig, eller för att jag tror att du inte kan uttrycka dig på ett så här bra sätt skriftligt.

Men i skolan märker man inte av den här sidan alls. Varför visar du inte den mer?!

Jag tycker att du ska strunta i att säga saker som du inte menar eller tycker, bara för att andra gör det. Människor uppskattar ärlighet och människor som kan stå upp för vad de tycker och tänker, i alla fall när det kommer till sådana personer som jag. Speciellt när det kommer till en sådan snäll och söt tjej som dig!

2008-05-29 @ 16:31:59
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se
Postat av: Mamma

Sofie!
Jag älskar dig!!!!
Som Rebecca skriver: Var dig själv!! Ingen tackar dig för något annat!!
POK
M

2008-05-30 @ 21:10:47

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0