Söndagsmiddag; Paj.

Nu skall ni få se vad jag har ätit till middag idag! Igår också för den delen. Jag gjorde nämligen en likadan paj och bjöd Markus och Mathilda på igår. Men vi kan ju börja med pajskalet! Inte så svårt; 150 gram smör, 5 dl mjöl och cirka tre msk vatten. Blanda, tryck ut i en form och sedan in i kylen en halvtimme.

 

Medan pajskalet är i kylen kan man fokusera lite mer på "Paj-innehållet". Stek rödlök och babyspenat, och skär fetaost och körsbärstomater.

 

När man sedan tar ut pajskalet ur kylen är det dags att picka och sedan in några minuter i ugnen.

 

Då är det dags att göra äggstanningen! Mjölk och ägg är det enda som behövs. Fast så kan man ju alltid slänga i lite extra kryddor såsom vitlökspeppar, salt och basilika. Ut med pajskalet ur ugnen och i med allt innehåll.

 

Efter en halvtimme i ugnen ser den ut så här!

 

Dessutom är den hur god som helst! Creme fraiche och sweet chilisås passar alldeles utmärkt som en kall sås till! Och det var min söndagsmiddag!


Kommentarer
Postat av: Egoina

Jag vet en tjej som ska göra paj imorgon! Tack för receptet :D

2011-09-19 @ 02:00:55
URL: http://egoinas.se

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0