Julafton.

Då skall jag fortsätta att berätta om julafton! Efter frukosten gick jag och Dan hem för att göra oss i ordning. När vi var klara var det dags att bege sig hem till mamma och pappa igen.
 
Dan var fin i svart skjorta och röd fluga!
 
Hemma hos mamma och pappa hade alla redan kommit. Jag går alltid runt och känner på mina paket på dagen. Så jag vet vilka som är mina och så försöker jag gissa vad det är i dem.
 
Mormor!
 
Danis!
 
Mamma hade dukat upp fint och pyntat en massa i vardagsrummet!
 
Så var det dags att äta! Jag älskar julmat. Så himla, himla gott!
 
Först det kalla!
 
Några snapsar och snapsvisor blev det så klart också!
 
Sedan var det dags för det varma!
 
Dopp i grytan är pappas småländska tradition som är med varje år. Spadet som skinkan har kokats i sparas och sedan doppar man bröd i det. Det är gott, faktiskt. Fast jag är ju uppväxt med det och har väl ingen talan så direkt.
 
När vi hade ätit upp och klockan var tre var det dags för Kalle Ankas julafton!
 
Zoegas var också med.
 
Efter Kalle var det dags för fika! Trots att man fortfarande var fruktansvärt mätt.
 
Fina Carl!
 
Så kom tomten klockan fem! Pappa var fruktansvärt söt som tomte.
 
Sanne, Christoffer och Sös.
 
Så delades alla paket ut. Här är mina!
 
Dan fick inga julklappar för han hade inte varit snäll i år. Eller jo, han fick några.
 
Så öppnade vi paketen en och en och alla inspekterade vad man hade fått.
 
När alla paket var öppnade var det dags för middag! Mormors hemgjorda risgrynsgröt! Jag fick minsann ingen mandel, så jag lär väl aldrig bli gift.
 
Resten av kvällen spelade vi sällskapsspel och umgicks. Kvällen slutade dock med att alla barn satt bänkade framför filmen "Niceville" och klockan halv två gick jag och Dan hem. En väldigt fin julafton med många fina människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0