Att äta, 50-talets Frankrike och olycklig kärlek.

Jag tänkte att jag skulle berätta och visa upp vilka böcker jag har läst de senaste månaderna. Egentligen läser jag mest på sommaren och nu under hösten och vintern är det inte många böcker som blivit utlästa. Men det är verkligen svårslaget när man förälskar sig i en handling och inte kan släppa taget om en bok. Att låta fantasin löpa fri och måla upp en hel värld i tankarna.
 
Kanske hittar ni någon också som låter intressant och det hade ju varit kul!
 
Vi börjar med Robert Goolrick's "En egen plats" som tar vid år 1948 i en liten by vid namn Brownsburg, strax utanför Virginia i USA. Där får vi följa Charlie Beale som en dag anländer till byn och bestämma sig för att bo där. Han möts av en något främlingsfientliga men ändå nyfikna bybor och en dag träffar han Sylvan som är en otroligt vacker kvinna men också hälften så gammal som honom. Dessutom är hon gift med byns rikaste man som visar sig vara en riktigt äcklig typ. Han blir kär direkt och kan inte släppa Sylvan från sina tankar. Men vilken by kommer Sylvan från egentligen och hur kom det sig att hon blev gift med Brownsburgs mäktigaste man? Och vad händer när Charlie bestämmer sig för skapa en relation med Sylvan?
 
Enligt mig är Goolricks språk i romanen detaljerat men samtidigt rörigt. Han lägger upp spänningen i boken på ett mycket bra sätt men samtidigt tar det rätt lång tid innan man kommer in i boken. Man får liksom bestämma sig för att man skall läsa den och får ha tålamod. Han skriver på ett gammalmodigt men ändå lättläst sätt ungefär. Jag tycker att han på ett bra sätt förklarar hur det var att bo i en liten by i USA under 1940-talet. Dessutom bygger han upp inför en oväntad och otrolig tvist genom hela boken! Den är definitivt läsvärd, men som sagt behövs tålamod.
 
"Bonjour Tristesse" skriven av Françoise Sagan är bara 144 sidor lång och en riktig klassiker. Om ni inte har läst den, så måste ni verkligen göra det. Boken utspelar sig i 50-talets Frankrike och handlar om den 17-åriga Cécile som tillbringar sin sommar med sin pappa på Franska Rivieran. Hennes mamma gick bort för många år sedan och sedan dess har det bara varit Cécile och hennes pappa, om man inte räknar med pappans ändlösa älskarinnor. Cécile har en mycket märklig relation till sin pappa men hittills har hon utan svartsjuka kunnat se på när pappan förför kvinna efter kvinna. Men en dag när Anne traskar in i hennes och hennes pappas liv förändras allt. Plötsligt utvecklas berättelsen till en hämndhistoria där Cécile gör allt för att få bort Anne från hennes och hennes pappas liv.
 
Alltså åh, vad jag tyckte om den här boken. Eftersom författaren Françoise Sagan debutterade med boken omkring år 1955 så känns dessutom alla detaljer och framförallt språket väldigt genuint och trovärdigt. Hon skriver såklart på ett väldigt gammalmodigt sätt, vilket sig bör i en sådan bok anser jag. Men jag älskar verkligen sättet hon har fångat huvudkaraktären Cécile på och hon skildrar henne på ett sätt som jag tror att många kan känna igen sig i. För hela tiden får man följa hur brottas med sina tankar, hur hon älskar men ändå avskyr Anne på samma gång. Hur hon någonstans innerst inne försöker övertala sig själv att det hon gör är okej och att det faktiskt är Anne som har inkräktat på Céciles och hennes pappas liv. Nej, mycket bra bok! Eftersom den dessutom är så kort så är den väldigt intensiv och det händer väldigt mycket på väldigt kort tid.
 
Det är väl ingen som har missat att jag fullkomligt älskar Sandra Beijers sätt att skriva? Är det någon som är expert på fullständigt vackra meningsuppbyggnader så är det hon. Dock måste jag säga att jag älskar hennes krönikor mer än hennes böcker, även om dessa också är fina.
 
"Det handlar om dig" är Sandra Beijers debutroman som kom ut i mars. I den får vi följa karaktärerna "Jag" och "Du", vilket är ett alldeles ypperligt att lägga upp en roman på tycker jag! Det handlar helt enkelt om en tjej i 15-års åldern som träffar en kille och blir blixtkär. Efter ett tag blir dem tillsammans men deras förhållande blir inte direkt problemfritt. "Det handlar om dig" är en bok som fokuserar på känslorna kring den första kärleken och vart man tar vägen när allting bubblar över inom sig.
 
Sättet Sandra Beijer skriver på är vackert och lättläst. Texten flyter på oerhört bra och boken är full med vackra meningsuppbyggnader. Dock kunde jag ibland känna att boken blev lite enformig. För det handlar ju egentligen endast om en 15-årig flicka med kärleksbekymmer och boken kretsar väldigt mycket kring hennes känslor, och det finns liksom ingen större handling. Detta är ju både positivt och negativt. Men det gjorde att jag ibland fick pausa från boken eftersom jag tröttnade och det tog därför ganska lång tid för mig att läsa ut den. Men jag står ändå fast vid att det absolut är en läsvärd bok och det finns ingen som kan ge ord åt känslor på samma sätt som Sandra Beijer kan.
 
Men eftersom jag älskar Sandra Beijers sätt att skriva beställde jag också hennes novell "Djuret". Utan att säga för mycket handlar denna också om olycklig kärlek på sätt och vis. En tjej blir lämnad av sin pojkvän och han träffar ganska snabbt någon annan. Killen har en otrolig fobi mot djur och efter att på grund av detta ha fått undvika djur i cirka två år bestämmer tjejen sig för att åka till Afrika. Där tittar hon på savannens djur och när hon kommer tillbaka till Sverige igen hör hon konstiga ljud ifrån sin väska. Har något råkat följa med henne hem?
 
Böckerna "Djuret" och "Det handlar om dig" är både lika och olika på samma gång. Både kretsar kring olycklig kärlek och känslorna som uppstår, men deras handling är ändå helt olika. "Djuret" är en kort berättelse på cirka 50 sidor och om man tycker om Sandra Beijers krönikor tycker jag absolut att man skall ta sig tid att läsa hennes novell.
 
Sist men absolut inte minst har vi boken som jag läser prick just nu. "Nej tack, jag åt nyss" är skriven av Anna-Lena Bergelin och handlar om just Anna-Lena som i boken är 20 år gammal, bor i Lund och bestämmer sig för att bli smal. Jag kan än så länge inte yttra mig om den eftersom jag inte kommit särskilt långt i boken, men den verkar spännande och framförallt påvisar den en bild som unga kvinnor ställs inför ständigt i sin vardag. För att ni ska få en lite bättre uppfattning om vad boken handlar om skall jag beskriva texten på dess baksida.
 
"Anna-Lena träffar Jan och blir störtkär, men vet aldrig vad hon skall säga och säger därför ingenting. Hon flytter till egen lägenhet för att kunna ha ett tomt skafferi och börjar röka för att förbränna kalorier. Hon planerar sin totalföreställning som skall slå världen, och i synnerhet Jan, med häpnad. När hon sedan blir bästis med Boel består deras diet av hårdkokta ägg, svart kaffe och djupa halsbloss." Ätstörningar är i denna bok ett motiv men boken skildrar också den unga generationen och en tidsbild. "En varm historia om en ung människas sökande efter mognad och kontroll.", fortsätter beskrivningen. Som sagt kan jag inte än yttra mig om boken är bra eller inte, men jag har höga förhoppningar! Jag får helt enkelt återkomma om detta.
 
Det var mina boktips för den här gången! Vad tycker ni? Är det någon som verkar bra eller har ni kanske redan läst någon av dem? Kom gärna med egna boktips förresten! Det skulle göra mig himlans glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0