New York: Torsdag.

Så blev det torsdag i New York vilket var min och Dans nästsista dag här och sedan skulle vi åka vidare till Washington DC. Vi gick upp tidigt på morgonen för att besöka de sista sevärdheterna på vår lista. Vi gick förbi Empire State Building på väg till hamnen.
 
Vi skulle nämligen ta färjan över till Brooklyn!
 
En exalterad Sofie i ett blåsigt New York.
 
Och så kom färjan! Det var roligt att se New York från den här vinkeln också.
 
Turist javisst!
 
Vi åkte under och förbi Manhattan Bridge.
 
Och så under Brooklyn Bridge.
 
Här gick vi av, vi ville såklart gå över bron tillbaka.
 
Hej Manhattan!
 
Först irrade vi runt i Brooklyn lite. Hur tusan kommer man på den jäkla bron? tänkte vi.
 
Men tillslut så! 
 
Vi spatserade in till Manhattan igen i solen och jag som hade glömt smörja in mig med solskydd brände mina axlar.
 
När vi väl kommit över bron stannade vi för lite mellanmål och gick sedan vidare till 9/11 Memorial.
 
De hade gjort en väldigt fin minnesplats för 9/11 med namn på de som dog under attacken.
 
Den nya byggnaden kallas One World Trade Center.
 
Här stannade vi ett tag, tittade och läste om både attacken och tanken bakom minnesplatsen.
 
Sedan var det dags för oss att bege oss vidare.
 
Vi hamnade på Wall Street.
 
Och gick vidare ner mot Staten Island-färjan. Vi ville se Frihetsgudinnan men var för snåla för att ta den guidade turen. Så dörför tog vi gratisfärjan över till Staten Island. Vi fick kanske inte se henne på nära håll, men det räckte för oss.
 
Hej Frihetsgudinnan!
 
Efter att vi snabbt hoppat av på Staten Island och sedan tog färjan tillbaka igen var det dags för lunch. Vi tänkte att det var dags för oss att testa pizza slices. Dan tog med ost och skinka och jag tog med ost och spenat. Gott!
 
Och därefter gick vi vidare. Vi gick gaaanska mycket den här dagen om man säger så.
 
Hamnade i Chinatown.
 
Kan tänka mig att där är så himla fint på kvällen med alla ljusslingor och beslysning.
 
Gick vidare till Little Italy.
 
Och Soho.
 
Och så tillslut Greenwich Village.
 
Vi skulle ju kika på Carrie's trappa från Sex and the City. Jag kände inte riktigt igen mig, vilket jag förväntade efter att ha sett om hela serien x-antal gånger. Men det var ju också några år sedan serien spelades in.
 
Carrie's gata. Greenwich Village var så otroligt fint förresten! Nästa gång vi åker tillbaka till New York vill jag hänga här desto mer.
 
Sedan kände vi att vi var ganska klara med upptäcksresandet för dagen och åkte hem. Vi gjorde oss i ordning för kvällen.
 
Och traskade iväg. Första gången vi såg Times Square tyckte vi att det var superhäftigt, ungefär tionde gången vi var tvungna att gå förbi där tyckte vi inte att det var lika roligt. Så. Mycket. Folk. Jämt, jämt, jämt.
 
Men så anlände vi till kvällens restaurang! The Meatball shop, otroligt bra restaurang!
 
Vi satte upp oss på en väntelista och hängde i baren så länge. Cirka 20 minuter senare fick vi ett bord.
 
Danis!
 
Så var det dags att beställa! Vi fick vars en laminerad meny och en spritpenna. Vi ringade in vilket kött vi ville att köttbullarna skulle vara gjorda av, vilken sås och vad för tillbehör vi ville ha till. Kombinerade vår egen middag, helt enkelt!
 
Jag valde till exempel nötkött med svampsås, potatismos och dagens grönsaker. Dock förstod jag inte att "side" betydde att man fick allt på olika tallrikar. Jag tänkte liksom att man skulle få det vid sidan om varandra på tallriken, men så var det såklart inte. Dan var smart och kryssade i "under" istället och fick allt på en och samma tallrik. Men gott var det i alla fall!
 
En otroligt mysig restaurang med bra pris och bra service! Tips, tips.
 
Och så gick vi hem till hotellet igen och somnade mätta och glada. Dagen efter hängde vi mycket i Central Park och tog därefter tåget till Washington DC. Och det var torsdagen i New York!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0