Washington DC: Måndag.

På måndagen i Washington DC bestämde jag och Dan oss för att göra allt det där som vi inte hade gjort än och besöka allt som vi inte ville missa. Vi gick därför upp supertidigt och begav oss ner till centrum.

Vi packade ryggsäcken med massvis av vatten. Det var ju så otroligt varmt.

Första stopp: Lincoln Monument.

Jag tycker det är fint att det finns så många monument och minnesplatser i Washington.

Utsikten från Lincoln Memorial över Washington Monument.

Därefter gick vi över en bro och något som kändes som en miljon mil och kom tillslut fram till Arlington National Cemetery.

Först gick vi in till informationscentret för att läsa på lite och sedan började vi vandringen.

Även om det var hemskt och otroligt sorgligt att det var så många gravstenar, så var det samtidigt väldigt fint och vackert uppbyggt. Ett fint sätt att hedra den amerikanska militären på.

Vi lyckades hitta till Kennedy-graven som jag tydligen tog otroligt dåliga bilder på.

JFK.

Jackie Kennedy

När vi kände oss klara på Arlington Cemetery gick vi över den långa bron tillbaka igen.

Jag hanterar värme ganska dåligt måste jag medge. Jag tycker att det går bra när det är cirka 25-30 grader och det går att klä sig lite lättare för att sedan inte svettas ihjäl. Men 35 grader varmt och otroligt fuktigt samtidigt är inte alls min grej. Det gick knappt att gå utanför dörren utan att jag höll på att smälta bort. Jag var alltså så otroligt gnällig dessa dagar i Washington. Jag ville till exempel helst ta taxi överallt (pga deras AC) och gå hem till hotellet ganska tidigt. Men måndagen stod jag ut i hela FEM jäkla timmar. Det ni. Man kunde ungefär krama svetten ur min klänning när vi kom tillbaka till hotellet. En stor eloge till mig.

I vilket fall som helst, vi gick vidare till World War II Memorial.

Som var jättefint uppbyggt, precis som allt annat. Jag som älskar historia och 40-60-talet tyckte att detta var jätteintressant. Dan fick nästan dra bort mig och förklara att det faktiskt var dags att gå vidare.

Mot Thomas Jefferson Memorial.

Såhär såg byggnaden ut!

Vi gick vidare mot Franklin D. Roosevelts minnesplats.

Återigen väldigt vackert uppbyggt. Här kunde man läsa om Roosevelts uppväxt, om åren han var president och även om hans fru Eleanor Roosevelt som var USAs första FN-representant.

Inte långt därifrån låg Martin Luther King JR's minnesplats.

Där var väggarna dekorerade med några av Dr King's fina och kloka citat.

Och även detta fina monument.

Sedan gick jag och Dan hem, duuuuschade och gick sedan ut för att äta. Vi hittade till District Taco som vi hade läst om lite på nätet, men vi blev jättebesvikna. Det var inte alls gott. Mest torrt och smaklöst. Så middagen fick inte särskilt höga poäng av oss, tyvärr. Resten av dagen var vi dock jättenöjda med! Det var måndagen i Washington DC.