Thanksgiving 2015.

Förra torsdagen var det Thanksgiving och det bestämde vi oss för att fira på lördagen. Klockan 14 ställde jag mig för att börja fixa med kalkonen. Plommon, äpple och lök fick agera "stuffing".
 
Jag hackade det och stekte i smör.
 
Sedan tog jag ut kalkonen ur kylen och sköljde av den. Jag och Dan hittade ingen stor kalkon, så vi fick köpa två lite mindre istället.
 
Eller, mindre och mindre.. De var ju fortfarande ganska stora. I vilket fall som helst fyllde jag kalkonerna med "stuffingen" och penslade dem med smör och soya. Sedan åkte de in i ugnen. Efter cirka 30 minuter fyllde jag på formen med lite vatten och sedan öste jag kalkonen ungefär var 30:e minut. Totalt var kalkonen inne i ugnen cirka 3 timmar.
 
Och så dukade vi upp långbordet i väntan på att gästerna skulle komma.
 
Vårt kök sitter ihop med vårt vardagsrum, som ni kanske ser. Älskar den här öppna planlösningen. På lördag tänkte jag ta lite mer ordentliga bilder till er när det är ljust ute.
 
Och så kom det gäster!
 
Det bjöds på fördrink som Sarah H hade köpt med sig.
 
Det blev lite hektiskt ett tag i köket, men tillslut började maten plockas fram!
 
Dan och Emelie skar upp kalkonen.
 
Bortsett från kalkon serverades det sötpotatismos, rödkål, brysselkål, majskolvar, tranbärssås, brunsås, majsbröd, pumpapaj, honungsglaserade morötter, pumpakräm och lite annat! Massvis med gott med andra ord.
 
Och här har vi hela gänget, ur massvis av olika vinklar!
 
Och maten alltså, GOTT!
 
Jag drack öl, dagen till ära.
 
Efter maten var vi otroligt mätta, så då spelade vi cards against humanity! Det är ett jätteroligt spel där man först lägger ett svart kort med en fråga såsom "What's that smell?", sedan skall alla lägga vars ett vitt kort som innehåller svar på frågan. Det är ofta jättehemska och omoraliska svar, vilket gör det hela ännu roligare.
 
Här ser ni! En fråga är till exempel "What's that smell?" och då skall man lägga ett svar som till exempel är "Two midgets shitting into a bucket". Sedan väljs det roligaste kortet ut och den som har lagt det kortet vinner rundan. 
 
Vi hade roligt i alla fall och skrattade så att vi grät.
 
Ginger Joe är förresten min nya favorit öl/cider. Så söt och god!
 
När vi kände att middagen hade sjunkit undan lite var det dags för efterrätt!
 
Carro hade gjort pekannötspaj och Sös hade gjort äppelpaj. Supergott båda två!
 
Carro var dessutom så himla fin i sin USA-kofta. När klockan var runt halv tolv var alla så trötta och mätta att de åkte hem. Det var årets Thanksgivingmiddag med så underbart fina vänner! <3 Det var slutet på hösten hörrni, nu får vi banne mig hålla vinter och jul istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0