Louisiana och Köpenhamn.

I lördags tog jag på mig något bekväma kläder, packade ihop en väska diverse nödvändigheter och knöt på mig de absolut skönaste skor jag hade. Sedan cyklade jag ner till stationen där jag mötte Jenny och Lina, vi skulle nämligen till muséet Louisiana i Danmark! 
 
I födelsedagspresent av Lina, Cilla och Jenny fick jag en tripp till Köpenhamn och biljetter till Louisiana. Så himla rolig grej! Jag som dessutom aldrig hade varit där tidigare. 10.30 vinkade vi hej då till Sverige för tillfället och hej till Danmark.
 
Peppade tjejer medan vi åker över bron.
 
I Örestad hoppar Cilla på tåget som numera bor i Danmark. Sedan åker vi vidare till Humlebaek där Louisiana ligger.
 
Peppad tjej på kulturell upplevelse!
 
Vi började traska mot muséet.
 
Men stannade till på ett café i närheten först för att äta lunch.
 
Jenny och Cilla.
 
Jag åt en macka med tunamousse. Gott!
 
Och så traskade vi vidare mot Louisiana!
 
På Louisiana fanns det för tillfället 2 olika utställningar: Illumination och Op Art.
 
Vi började med illumination.
 
Här står vi nyfikna i en kö som vi inte riktigt visste vart den ledde.
 
Man skulle gå in i ett rum, fick bara vara 4 personer och max 1 minut där inne. Spännande!
 
Och så kom vi in i det här!
 
Oh så fint! Ett mörkt rum med speglar och små lysande lampor i olika färger. Kändes som vi var ute i rymden typ. Jag förstår att det fanns en tidsgräns på hur länge man fick vara där inne eftersom man lätt hade fastnat annars.
 
Vi gick vidare.
 
Tittade på det här golvet som var platt men såg ut som att det var galler man kunde falla emellan.
 
Sedan gick vi ut och tog lite luft, satte oss på den här lilla pyramiden.
 
Hej, hej.
 
Vi bestämde oss för att det var dags att pausa lite, köpte flädersaft och satte oss ute en stund.
 
Sedan gick vi vidare till Op Art. Den här utställningen lurade också ögat, men använde inte ljus utan istället olika mönster för att göra det.
 
Häftiga grejer.
 
Vi stod och fotograferade oss i de här små speglarna och så gick det förbi en dam som pekade på speglarna och sa "Livet innan selfies uppfanns". Haha.
 
Så gick vi ut en sväng till.
 
Måste dokumentera allt såklart.
 
Vi tittade lite i Louisianas shop men kände oss rätt nöjda med dagens kulturella upplevelse.
 
Och tog tåget in till Köpenhamn igen.
 
Där gick vi lite i affärer och satte oss sedan på ett café för att äta supergoda cheesecakes. Sedan var vi helt slut och tog tåget hem till Malmö igen. Tack bästa Jenny, Cilla och Lina för en superfin födelsedagspresent!

Kommentarer
Postat av: Christin

Åh ÄLSKAR köpenhamn, men önskar att jag kom iväg oftare till Louisiana. tack för påminnelsen ändå, får åka dit snart!

2016-05-27 @ 10:44:12
URL: http://midis.se
Postat av: Lina

Fin dag 😊❤️

2016-05-27 @ 16:59:54
Postat av: Lina

Fin dag 😊❤️

2016-05-27 @ 16:59:55
Postat av: Jenny

2016-05-29 @ 07:13:58
Postat av: Jenny

2016-05-29 @ 07:13:58

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0