Filmtips: The Big Sick

Jag har världens filmtips! Tänkte att det kunde passa bra en fredag som denna.
 
Som ni säkert vet älskar jag kärlekskomedier som är lite åt indie-hållet. Exempel på detta är 500 days of Summer, Ruby Sparks, Flipped, Begin again och så vidare. Filmer där det finns en djupare nivå, en sorts tyngd. Man liksom känner det i magen när man ser dem. De är perfekt balanserade mellan romantik, komedi och en gnutta drama. De är oftast också väldigt fint filmade och varierar i ljussättningen (rödare när något är glatt, blåare när något är ledsamt). De är spännande, man vill veta hur allt kommer att sluta men samtidigt vill man inte att filmen ska ta slut. De har smarta, vettiga konversationer och en bra storyline, något djupare i berättelsen som får det att bli mer intressant.
 
Framför allt ska historien sluta lyckligt. Det som ofta får mig att älska eller inte tycka om en film är slutet. Om det slutar lyckligt brukar det knyta ihop säcken och man kan stänga av utan att få en knut i magen. Att filmerna slutar lyckligt innebär inte nödvändigtvis att två personer blir tillsammans i en kärleksfilm. Tvärtom, det kan vara att de skiljs åt men på ett lyckligt sätt. Att en karaktär tillslut får det där jobbet hen så länge velat ha eller att man bestämmer sig för att resa utomlands. Men det ska liksom kännas bra i magen. (OBS på spoiler: Inte som La La Land. Seriöst?! Blev så arg efter att alla sagt att det är en glad film och jag gick från biografen med världens sorg i hjärtat.)
 
Så, nu har jag i alla fall hittat en ny favoritfilm. The Big Sick heter den och bygger på en verklig händelse, en period i skådespelaren Kumail Nanjianis liv. Kumail har man sett i bland annat TV-serien Silicon Valey och spelar sig själv i The Big Sick. Kumail är ståupp-komiker och träffar en tjej som heter Emily. Deras förhållande rullar lyckligt på tills Emily får veta att Kumail inte berättat någonting om henne för sina föräldrar. Föräldrarna är nämligen något konservativa och vill att Kumail ska gifta sig med en pakistansk kvinna, annars förskjuts han från familjen.
 
En natt ett par veckor senare får Kumail ett samtal om att Emily är väldigt sjuk och måste försättas i en inducerad koma. Det är nu hela berg- och dalbanan börjar. Filmen är så fin, så fin och jag skrattade och grät om vartannat. Om ni tycker om samma sorts filmer som jag, då kommer ni också vilja se denna. Varför inte redan ikväll?! Kika på trailern vetja.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0