Rom: Fredag

Det blev fredag i Rom och jag och Dan hade köpt biljetter till Colosseum. Vi traskade ner till området och jag stannade och tog bild så fort jag såg en fin dörröppning.

När vi kom ner till området hämtade vi ut vår audioguide och våra biljetter in till byggnaden. Eftersom vi hade blivit varnade om att det skulle finnas många ficktjuvar här lämnade jag kameran hemma och fotograferade bara med mobilen.

Om ni någon gång vill besöka Colosseum rekommenderar vi att köpa biljetterna hemma innan resan och inte på plats. Det gick så smidigt! Vi behövde inte köa alls utan när vi hämtat ut våra biljetter var det bara att traska rakt in.

Vi lyssnade på vår audioguide samtidigt som vi gick runt på Colosseums två olika plan. De hade rivit upp golvet för att visa de underjordiska gångarna där fångarna och djuren hölls innan fighterna. Vi fick också lära oss att anledningen till att en del av Colosseum är i ruiner nu är dels pga en jordbävning men också för att folket har plundrat den på byggmaterial. Intressant!

En väldigt mäktig byggnad! Det var så, så varmt den här dagen. Svettades oavbrutet och brände min ena axel trots smörjt in med solkräm.

Vår audioguide var en sån här gullig liten telefon. Sjukt smidig!

Utsikten från Colosseums första plan.

När vi kände oss klara gick vi för att äta lunch. Pizzaslices! Mums.

Vid 16-tiden traskade vi hem till hotellet, drack bubbel och gjorde oss i ordning.

Och strax efter 19 gick vi ut för att leta upp en restaurang.

Förbi alla mysiga, pittoreska gränder.

Vi hamnade på en jättemysig restaurang längre in i stan som jag inte kommer ihåg namnet på. Detta stör mig jättemycket för vi försökte hitta tillbaka dagen efter men gjorde det inte. Var så god och prisvärd mat här! Dan beställde spaghetti bolognese för andra dagen i rad.

Jag beställde en laxpasta. SÅ god!

Vi delade på en karaff vin, åt långsamt och njöt av kvällen.

När vi ätit upp och det blivit mörkt traskade vi ner till stan för att kika på de upplysta ruinerna.

Och ner till Piazza Venezia igen. Sedan gick vi hem och somnade bums. Klart slut på fredag i Rom!