Rom: Onsdag och torsdag

Nu är jag hemma och har fått vila lite efter resan. Jag tog 320 bilder i Rom. Pjuh, många bilder att gå igenom. Vi kikar på lite bilder från onsdagen och torsdagen!
 
När jag och Dan kom till Köpenhamns flygplats satte vi oss vid Mikkellers bar och drack vars en öl/vin innan resan. Så mysigt. Här var det så pirrigt och förväntansfullt! Inte visste vi då att vi skulle tillbringa en hel natt i en trappuppgång pga kom inte in i hotellet.
 
Som jag berättat tidigare fick vi ÄNTLIGEN checka in på hotellet klockan 09 på torsdagen. Hotellet var mer som ett stort airbnb kan man säga, men det var fräscht och fint.
 
En mörk bild på vårt hotellrum. Mycket rymligt!
 
Efter att ha fått sova ett par timmar gjorde vi oss i ordning för att upptäcka staden.
 
Rom är en fantastiskt fin stad. Pampig och mysig på samma gång. Små, lommiga gränder och rustika byggnader. Här finns så mycket historia, men om man inte är intresserad kan man lätt bara hänga på en uteservering och dricka aperol spritz. Obs på att italienarna är SÅ trevliga och hjälpsamma!
 
Första sevärdheten som vi checkade av: Fontana di Trevi.
 
Lägg ägg så mäktig.
 
Vidare till Piazza Venezia.
 
Hej från mig, min leopardklänning och min nya magväska. Magväskan köpte jag eftersom aaaalla skrämde upp mig innan resan. "Det finns SÅ många ficktjuvar i Rom" sa dem. Men det gick bra, blev ej rånad.
 
Gick upp och tittade närmre på Viktor Emanuel-monumentet.
 
Utsikten var fantastisk.
 
Fantastisk byggnad!
 
Ser ni Colosseum?
 
Efter att vi turistat klart gick vi hem, fräschade till oss lite och traskade sedan till en restaurang runt hörnet som hette La Bruschetta. Restaurangen var sisådär, maten var inte wow och inte prisvärd. Men eftersom vi var väldigt trötta efter vår äventyrliga natt ville vi ha något som låg nära vårt hotell. Jag beställde i alla fall gnocchi med gorgonzola.
 
Ändå en rätt nöjd Sofie efter första dagen i Rom!
 
Efter middagen gick vi en liten promenad. Vårt hotell låg jättenära den stora parken Villa Borghese.
 
Fantastiskt fin och mysig!
 
Sedan bestämde vi oss för att gå hem och sova. Dagen efter besökte vi Colosseum, men mer om det i nästa inlägg!

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Har också hört det där om att det finns många ficktjuvar i Rom! Modern folksägen kanske? 😂

Svar: Haha, kanske?? Skönt att man inte råkade ut för några i alla fall! :D
Sofie Strandberg

2018-07-17 @ 23:33:26

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0