Torsdag i Berlin: Pappas 60-års dag

Berlin-resan fortsätter! Vi vaknade tidigt på torsdagen för att knacka på mammas och pappas hotellrum och sjunga för pappa. Det var ju hans stora dag och han fyllde hela 60 år! Sedan gjorde vi oss i ordning och gav oss ut i staden för att äta frukost. Vi hamnade på ett ställe jag missade att fotografera och därefter tog vi oss ner till floden Spree. 
 
För att åka båt. Det var 20 grader varmt och strålande sol, då är det ju extra trevligt att åka båt.
 
Dessutom kunde man köpa öl! Här stannar vi länge kände vi.
 
Hej Berlin!
 
TV-tornet igen. Tydligen en stor turistattraktion. Har någon av er varit uppe där?
 
Jag tycker att Berlin är en blandning av Köpenhamn och Paris. Hur känner ni som har varit där? Tänker spontant att om man vill va en blandning av två städer, så ligger ju Köpenhamn och Paris i toppen.
 
Såå mysigt! Pappa älskade det dessutom, vilket ju var tur.
 
Efter åkturen turistade vi vidare! Berlins riksdagshus, hej hej.
 
Brandenburger torg.
 
Förintelsemonumentet. Jag tyckte att detta var så vackert. När vi åkte förbi här med Hop on hop off-bussen berättade guiden att de har byggt torget dels så att marken är i olika nivåer, men också så att stenarna varierar i nivåer och tjocklek. Detta för att man ska få en känsla av att ha tappat bort sig och känna sig ensam, precis som judarna gjorde under andra världskriget. Det var många gånger som jag slogs av den här stadens historia. Det är svårt att ta in och otroligt viktigt att prata om.
 
Vi gick in i monumentet och traskade runt lite.
 
<3
 
Efter lite lunch delade vi upp oss och vi var ett par som valde att promenera hem till hotellet igen. Vi gick igenom parken Tiergarten som var så mysig.
 
När vi väl var tillbaka på hotellet gjorde vi oss i ordning inför kvällen. Jag hade en klänning på mig från Baum und Pferdgarten.
 
Runt 18-tiden sågs vi på hotellbaren, drack fördrink och umgicks innan vi begav oss vidare till kvällens restaurang.
 
Pappa hade fått tips av en kollega om en italiensk restaurang som heter Trattoria a Muntagnola, så där bokade vi bord. Och så mysigt det var!
 
Vi beställde in lite tapas, ost och chark till förrätt.
 
Och till varmrätt åt jag hemlagad pasta med skaldjur. Mums!
 
Mamma och pappa <3
 
Lillebror Carl använde sin analoga kamera och tog bilder. Ska bli kul att se när han har framkallat dem!
 
Servitrisen sa att hon kunde ta ett foto på oss alla, vilket såklart var jättesnällt! Men hallå, vad är grejen med att folk kapar en vid midjan och får med supermycket av taket? Vad finns i taket som är så viktigt att få med??
 
Sös och jag!
 
Efter middag, efterrätt och kaffe traskade vi tillbaka till hotellet för att ta en drink innan läggdags. Vilken fin och rolig dag i Berlin! Och grattis pappa till dina 60 år! På fredagen fyllde min mamma år, men det pratar vi mer om i nästa inlägg.

Kommentarer
Postat av: M

Vill backa bandet! Så tråkigt att tiden bara springer iväg, när man har det mysigt!! Puss <3<3

Svar: Jag håller med!!
Sofie Strandberg

2019-04-29 @ 13:42:50

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0