Lördag i Berlin

Det är dags att riva av de sista bilderna från Berlin! Lördagen i Berlin var vår sista dag och vi åkte hem tidigt på söndagsmorgonen. Därför behövde vi checka av de sista sakerna vi ville se. Vi började dagen med frukost och tog sedan tunnelbanan till Checkpoint Charlie. Checkpoint Charlie var en av de mest kända gränsövergångarna mellan Öst- och Västberlin, den låg på gränsen mellan Berlins amerikanska och sovjetiska område.

Vi tittade runt och läste om murens historia och specifika personer som försökt ta sig över muren och misslyckats.

Därefter gick vi bort mot Terror muséet (eller Topographie des Terrors) och tittade närmre på en del av muren som stod kvar där.

Carl tog så fina bilder med sin analoga kamera, jag ska visa några bilder i ett senare inlägg.

Vi gick in i Terror muséet också, men där tog jag såklart inga bilder. Jag rekommenderar verkligen att gå in där. Vi kunde läsa mer och se riktiga bilder från Andra Världskriget och som det kröp under skinnet på mig.

Efter lite lunch tog vi tunnelbanan till Kreuzberg för att gå på Ramones Muséum som min syster tipsade om.

Här kunde man se en helt annan sida av staden. Jag älskar när det är så och det finns något för alla.

Efter en kort vistelse på Ramones Muséet var det fri lek! Jag och Dan åkte in till centrum igen, gick en sväng på Kurfürstendamm och hamnade på en takbar. Vi beställde in cava och pratade om vad som varit roligast på resan.

Runt 19-tiden gjorde vi oss i ordning och mötte upp familjen i hotellbaren. Carl, Alice och Christoffer <3

Sös kom och joinade oss!

Bästa mamma och pappa <3

Till middag hade Carl letat upp en tysk restaurang i närheten som vi gick till.

Dan och Christoffer!

Jag beställde in schnitzel "gypsy style", också kallad zigeunerschnitzel. Detta var ett misstag för mig. Jag gillade inte såsen alls, fast att det är en tysk klassiker. Fick skrapa bort den och äta schnitzeln istället, haha. Men resten av sällskapet var nöjda med sin middag! Efter middagen gick vi hem, packade och sov. Dagen efter kom taxin mycket tidigt och vår Berlinresa tog slut. Men vilken fantastisk resa, fantastisk stad och fantastisk familj! <3