Några tankar om Tokyo hittills

  • I Tokyo är man väldigt artig och bugar som tack. Härom dagen reste jag mig upp från min sittplats på tunnelbanan så att en gammal dam skulle få sitta ner och hon bugade så lågt som tack. Jag som älskar att vara artig känner att jag inte gör något annat än att bugar hela tiden.

  • Tunnelbanan! Lätt att ta sig in i, lätt att åka med, svår att ta sig ur. Vi bor vid Shinjuku station som är gigantisk. Bara Shinjuku station används av 3,5 miljoner människor varje dag. Jag och Dan har ganska ofta gått ut vid fel utgång och har hamnat långt bort från vårt hotell, när det finns en utgång som ligger alldeles intill det.

  • Maten är fantastiskt, allt är verkligen så gott. Jag har ätit ramen, sushi på rullband, dumplings och grillspett. Imorgon ska vi till ett annat ramenställe som har fått bra betyg, längtar!!

  • Toaletterna är alltid fräscha, även de offentliga. Toaletterna har oftast flera olika knappar, men de använder sig av engelska skyltar också så det är inte svårt att hitta hur man spolar. På offentliga toaletter är toasitsen ofta uppvärmd och man kan trycka på en knapp så det spelas upp ljud. Hittills har jag hört både fågelkvitter och porlande vatten.

  • Parkerna är fantastiska. Dan som älskar parker tar mig igenom så många olika. Shinjuku Gyoen Park rekommenderar jag er som åker till Tokyo att besöka. 

  • Jag har hittills använt mig av två japanska ord ganska regelbundet: Arigatou och Sumimasen. Arigatou betyder tack och Sumimasen betyder ursäkta, men kan också användas som tack. Typ. Jag säger det mest när jag går in i folk. Arigatou säger jag mest hela tiden, är ju artig som sagt.

  • En del sa till mig att japanerna är dåliga på engelska, innan jag åkte hit. Absolut är de inte fantastiskt duktiga, men de försöker alltid förstå en och göra sig förstådd. Ibland får man peka på något man vill ha och visa antal med fingrarna, det funkar ju också. Men de är som sagt alltid artiga så det blir liksom inga jobbiga situationer, utan man får testa sig fram. Dessutom är de flesta unga personer riktigt duktiga och talar mer än gärna engelska.

  • När man är i Shibuya eller Harajuku (där kidsen hänger) åker det ofta runt lastbilar som gör reklam för olika band och artister. Detta genom att ha stora planscher på banden och spela deras musik superhögt. Ganska mysigt att någorlunda konstant vara omringad av japansk popmusik.

Vi har det med andra ord fantastiskt bra hittills. Hoppas ni har det bra där hemma och trevlig fredag!
 

Kommentarer
Postat av: M

Ni verkar verkligen ha en fantastisk resa! Trevlig fredag till er också, eller det är kanske lördag där nu?
Kram! <3<3

2019-11-08 @ 16:45:12

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0