Tokyo dag 1: Jetlag, Shinjuku och ramen

Oj, oj vad mycket Tokyo vi har att prata om. Det har inte blivit särskilt mycket bloggande den här resan, jag känner inte att jag har hunnit. Men imorgon åker vi hem och det ska bli både skönt och tråkigt. Två veckor här var precis lagom. Vi känner att vi har hunnit med det mesta som vi hade tänkt och det ska också bli skönt att komma in i vardagsrutiner igen.

Resan har varit så fin, precis som jag tänkte att den skulle bli. Jag står i lite av ett vägskäl i livet just nu och jag vet inte riktigt vart jag ska gå. Så det var skönt att få komma bort, samtidigt som jag bara haft ännu mer tid att tänka och analysera. För mitt analyserande kan jag inte bara stänga av sådär, det har jag lärt mig.

Men fina, fina Tokyo. Som jag älskar det. Det är en bit av staden som har fastnat i min själ och som får följa med mig tillbaka, precis som New York. Helt fantastiskt har det varit.
 
Nu kikar vi på resan hit och första dagen i Tokyo!
 
Vårt flyg lämnade Köpenhamn runt 13-tiden måndagen den 4 november och vi var på flygplatsen runt 11. När vi checkat in vårt bagage och gått igenom säkerhetskontrollen satte vi oss och tog ett glas bubbel för att fira att bröllopsresan hade börjat nu.
 
Sen flög vi till Finland för en kort mellanlandning och bytte plan mot Tokyo! Från Finland till Tokyo tog det cirka 10 timmar. Men vi försökte sova lite och jag tittade på filmen Rocketman. Och så fick man mat ju vilket var trevligt.
 
Klockan var cirka 10 på tisdagsmorgonen när vi landade i Tokyo, men i huvudet var den 02 på natten. Jag blir alltid så yr när jag har flugit långt så jag ville bara sova. Så vi checkade in på vårt hotell i Shinjuku vid 14-tiden och tänkte att vi skulle ta en liten paus, men det slutade med att vi sov i fyra timmar. När vi vaknade var det mörkt ute och det var dags för middag.
 
Jag är så nöjd över att vi bor just i Shinjuku. Här finns så mycket barer, restauranger och affärer samtidigt som stadsdelen har många lugna kvarter också. Shinjukus tågstation är en av Tokyos största stationer (om det inte är den största?) och 3,7 miljoner personer använder stationen dagligen.
 
Jag var helt häpen första dagen och fotograferade alla höghus, haha.
 
Sen blev det dags för ramen! Dan hade letat upp ett ställe i närheten av vårt hotell som hade fått bra betyg, Mensho San Francisco hette det.
 
Mmmmm! Jag valde en mer klassisk, "buljongig" ramen.
 
Och Dan en mer gräddig variant. Så gott! Det var också här jag förstod att de flesta restauranger inte skulle ha vin ute och att det nog fick bli en del öl den här resan. Om jag bara visste! Har hittills inte beställt vin på en restaurang en enda gång.
 
Och här är vårt hotellrum, alltså det är SÅ litet. Hotellet är stort, fint och väldigt fräscht, men deras standardrum är såhär små. Det ska bli skönt att få komma hem till sin 75 kvadratare igen, haha. 

Slut från dag 1 i Tokyo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0