24 timmar på Hven

I måndags började min och Dans enda gemensamma semestervecka. Om jag ska vara ärlig är det otroligt tråkigt att vi endast har en vecka tillsammans, men vi bestämde oss för att maxa den. Jag, Dan, Sarah och Niclas hade bokat en weekend i Göteborg tisdag till torsdag och tänkte sedan att vi skulle förlänga resan genom att börja med ett dygn på Hven. Ja vad mysigt!
 
Så på måndagen klockan 10 tog vi båten från Landskrona över till Hven.
 
Väl framme på ön hyrde vi cyklar och cyklade med all vår packning till stugan vi hade hyrt.
 
Nämligen här! I Backafallsbyn.
 
Jag och Sarah taggade på semester.
 
När vi lämnat av vår packning cyklade vi iväg igen.
 
Vilken fantastisk miljö! Jag har inte varit på Hven sedan gymnasiet tror jag.
 
Gullig cykelliga. Man ser vilka som är rutinerade cyklister och använder hjälm.
 
När klockan närmade sig 12 slog vi oss ner här för att äta medhavda baguetter till lunch.
 
Sämre utsikt kan man ha.
 
Efter lunchen cyklade vi vidare, uppför kyrkbacken.
 
Sedan förbi ett fik där vi ville dricka kaffe.
 
Mysigt mysigt mysigt.
 
När klockan var 15.30 hade vi cyklat runt hela ön och kom tillbaka till Backafallsbyn. Dags för incheckning!
 
Jag och Niclas gick en promenad i området medan Sarah och Dan siestrade.
 
Klockan 18 var vi ombytta och redo för middag.
 
Jag och Dan.
 
Vi hade bokat ett övernattningspaket där det ingick tre rätters-middag. Till förrätt blev det bakade tomater med chèvre.
 
Och varmrätt bönbiff med nypotatis och aioli.
 
Till efterrätt åt vi mjölkchokladspannacotta.
 
Dan hade redan bränt sig på näsan och i pannan, på första semesterdagen och allt!
 
Efter middagen gick vi en kvällspromenad.
 
Niclas intog hängmattan.
 
Och det bjöds på en fantastisk solnedgång.
 
Morgonen efter gick vi upp tidigt för att äta frukost.
 
Vi checkade sedan ut och cyklade en sista runda runt ön.
 
Vilken fantastisk miljö! Och en fin start på vår gemensamma semestervecka. Sedan tog vi båten tillbaka till Landskrona och styrde bilen mot Göteborg. Men mer om det i ett annat inlägg.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Var det mycket folk på ven? Har pratat om att åka dit men fått höra att det är människor överallt, ser dock tomt ut på dina bilder 😊

Svar: Det var ganska mycket folk på vissa caféer, i handelsbutiken och så, men när vi cyklade runt var det lugnt. Tyckte också att Backafallsbyn var duktiga på att tänka på att man inte skulle vara så många som åt samtidigt. Alla fick en sittning och fick därför inte äta samtidigt. Smidigt! Vi tog inte heller bussen till stugan vi hade hyrt utan hyrde cyklar och cyklade dit. Så det gick absolut att hålla sig borta från folkmassor.
Sofie Strandberg

2020-07-26 @ 16:50:13

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0