Rabarbersylt.

Förra veckan skickade Sara ett sms och frågade om jag ville ha lite rabarber. De hade nämligen massvis med rabarber i deras trädgård. Jomen visst, svarade jag såklart! Tre kilo rabarber senare bestämde jag mig för att göra rabarbersylt. Det som behövs är 1 kg syltsocker och cirka 1 kg rabarber.
 
Först skalade och skar jag rabarberna och lade dem i en kastrull tillsammans med 3 matskedar vatten. Så lät jag det koka upp så att rabarberna kokade sönder. Därefter hällde jag i 1 kg syltsocker och lät koka upp igen. Här höll jag på att bränna sylten och därför blev det inga bilder.
 
Men när det sedan höll på att koka upp på nytt passade jag på att göra i ordning burkarna! För att glasburkarna inte skulle spricka när jag hällde i den varma sylten, hällde jag först lite kokande vatten i dem och lät det stå i cirka 30 sekunder innan jag hällde ut det igen. På så sätt var burkarna någorlunda varma när jag sedan hällde i sylten. Därefter satte jag på locket och lät det svalna innan jag satte in det i kylen.
 
Dagen efter kan man äta knäckebröd med hemgjord rabarbersylt till frukost och dricka hemgjord fläderblomssaft till om man känner för det. Det gjorde jag i alla fall! Nu tycker jag att jag har varit riktigt huslig på sistone minsann.

Kommentarer
Postat av: J

Nice!!!

2014-06-28 @ 22:00:39
URL: http://jawnas.se

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0