Vegetarisk måndag: Grönsakspaj på rester.

Som ni vet åt vi grönsakspaj i måndags då vi hade vegetarisk dag. Jag tittade lite vad jag hade i kylen och skafferiet och det visade sig att jag hade allt jag behövde för att göra en paj! Perfekt om man har saker hemma och inte tycker om att slänga mat. Det jag hade till min paj var tomater, lök, zucchini, ägg och smör.
 
Mjöl också såklart! Jag brukar använda mig av både vanligt vetemjöl och grahamsmjöl så att det blir lite mer fibrer i pajskalet.
 
Så gjorde jag pajskalet. 3 dl vetemjöl, 125 gr smör och 3 matskedar vatten och tryck sedan ut i en form.
 
Glöm inte att picka pajskalet innan du sätter in det i ugnen! Jag brukar ha inne pajskalet i ugnen cirka 5 minuter.
 
Sedan kan du skära grönsakerna och blanda med äggstanning i en skål. Om man äter ost (som jag inte gör) kan man lägga i det i blandningen här också. Glöm inte att krydda! Jag hade salt, peppar och basilika i.
 
Så tar du ut pajskalet ur ugnen och lägger i blandningen.
 
In i ugnen i 20 till 30 minuter tills äggstanningen har stelnat och grönsakerna är mjuka.
 
Jag serverade det med gårdagens tacogrönsaker och vitlökssås. Som sagt, bara rester.
 
Och det var veckans vegetariska recept!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0