Champinjonsoppa.

Hörni! Jag gjorde en så otroligt god champinjonsoppa i måndags och den måste jag ju dela med mig av. Den är dessutom så himla enkel att laga. Det ni behöver är: 1 st lök, cirka 400 gram champinjoner, 1 st svampbuljongtärning, 5 dl grädde, 5 dl vatten och lite persilja till garnering. Börja med att hacka löken och champinjonerna fint, stek sedan upp det i lite smör.
 
När det har stekts upp är det dags att hälla i 5 dl vatten och 5 dl grädde. Jag upptäckte att jag hade massvis med grädde hemma. Jag tog 2,5 dl vispgrädde och 2,5 dl 4%:ig grädde, så blev det lite av varje. Matlagningsgrädde går ju annars bra. Smula sedan i en svampbuljongstärning i soppan.
 
Låt det koka upp, cirka 10-15 minuter. Här är ju dessutom tanken att man skall mixa soppan med en stavmixer. Men för oss vanliga dödliga som varken har en stavmixer eller vanlig mixer så går det ju lika bra utan. Den blir god ändå!
 
Garnera med lite persilja.
 
Voila! Ät och njut, och kanske bjud på någon du tycker om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0