Citronkladdkaka.

Till min födelsedag bakade jag citronkladdkakor. Både mina kollegor och min släkt tyckte att de var så goda och ville gärna ha recepter, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av det här! Receptet fick jag av Sara W som är värsta bakdrottningen. Det här behöver ni:
- 3 ägg 4 dl socker
- 1 citron (skal & saft ca 0,75 dl, använd hela citronen). Ta antingen en stor citron eller två små.
- 3 dl mjöl
- 150 g smält smör
- 1 msk vaniljsocker
 
Börja med att smälta smöret och låt det svalna. 
 
Under tiden smöret svalnar, rör ihop ägg och socker. Rör därefter ner de övriga ingredienserna försiktigt. Använd absolut inte en elvisp.

Riv citronskal och vispa ner i smeten. Därefter pressade jag först ut citronsaften i ett glas och silade det innan jag hällde i det i smeten. På så sätt slipper man att citronkött och kärnor följer med, vilket kanske inte är så supertrevligt att ha i en kaka.
 
Smöra en form och häll i smeten. Ett tips är att inte ta en form som läcker, som jag gjorde. Men det är bara ett tips.
 
Grädda i 200 grader i 20 minuter. Det är superviktigt att man håller koll på tiden så att kakan inte blir torr! När 20 minuter har gått, ta då ut formen och skaka den. Om kakan skakas (är rinnig liksom) i mitten bara så är den klar, om den skakas ända ut till kanterna så ska den in i ugnen lite till!
 
Låt svalna och ställ kallt. Förvara i kyl.
 
Tadaaaa! Ät och njut med grädde och bär. Så himla, himla god! Vi tackar Sara W för detta supergoda recept!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0