Sommarpratarna 2016. Del 2.

 
Jag har hunnit lyssna ännu mer på årets sommarpratare! Det är så mysigt, speciellt när man jobbar med något grafiskt, planterar sticklingar, lagar mat eller något annat. Här kommer de jag har lyssnat på, omgång 2.
 
Ida Sjöstedt: Designern Ida Sjöstedt höll ett intressant sommarprat fokuserat på kvinnor, mode och miljö. Hon pratade om hur hon absolut inte vill mångproducera sina klänningar, utan istället fokuserar på kvalitet och göra enskilda kunder lyckliga. Hon pratade också om det som kallas "naturlig skönhet" och hur sjukt det begreppet är. Vem bestämmer vad som är "naturlig skönhet" egentligen? Dessutom menar hon att begreppet säger emot sig själv, med tanke på att man "måste" sminka sig för att se "naturlig" ut. Väldigt intressant och väcker många tankar!
 
Sara Mohammad: Sara Mohammads sommarprat handlar om kvinnoförtryck och hur hon flydde från sitt hemland för att inte bli bortgift. Hon pratar mycket om hur det var att växa upp i en väldigt religiös familj och att hon blev könsstympad som liten. Det är en väldigt gripande och viktig berättelse. Rekommenderar alla att lyssna!
 
Ingvar Carlsson: Ingvar Carlssons sommarprat är jättemysigt och jag gillar verkligen sättet han pratar på. Hans röst är så lugn och trygg, men som föredetta statsminister är det säkert något han har fått öva på. I vilket fall som helst, hans sommarprat handlar om alla möjliga händelser i hans liv med ett stort fokus på politiken. Han pratar om tiden han bodde i Lund, hur det kom sig att han började jobba med politik och han ger också en fin hyllning till Olof Palme. Jag tyckte att det var extra fint när han pratade om sin fru och tillägnade en låt till alla nykära par.
 
Gunhild Stordalen: Det här sommarpratet är så himla hjärtekrossande och stärkande på en och samma gång. Gunhild Stordalen är en norsk miljöaktivist och läkare. Hon har startat EAT Forum och pratar mycket om hur vi håller på att dels äta oss till döds, men också äta ihjäl vår planet. År 2014 drabbades hon av den ovanliga men väldigt allvarliga autoimmuna sjukdomen diffus kutan systemisk skleros med hudförändringar och påverkan på inre organ. År 2015 verkade hon bli frisk, men sedan kom det tillbaka igen. Jag grät nästan rakt ut över mitt skrivbord på jobbet när hon avslutade sitt sommarprat med att hon inte längre är rädd för döden, men aldrig tidigare har hon velat leva så mycket som hon vill nu. Så hemskt, jobbigt och otroligt viktigt sommarprat. Lyssna!!
 
Bert Karlsson: Ja, Bert Karlsson alltså. Min åsikt om hans sommarprat influeras säkert av mina åsikter gentemot honom. Han är liksom inte direkt min favorit. I alla fall är han en väldigt drivande och kreativ person och det var intressant att höra om allt han har gjort i sitt liv. Sedan var han ju ganska "såhär duktig är jag" i sitt sommarprat.
 
Alexander Bard: Alexanders Bards sommarprat gästas av komikern Aron Flam, eftersom Bard menar att monolog som aktivitet är förlegat och istället vill ha en dialog. Bards sommarprat är lite knäppt och väldigt filosofiskt. Jag håller kanske inte med om allt han tyckte och sa, men det var underhållande att lyssna på.
 
Per Andersson: Per Andersson är komiker och väljer att göra ett sommarprat i komikens anda. Han berättar en massa anekdoter och historier som han har varit med om, och gör en rolig skiss där hans barn "råkar" avbryta hans musik hela tiden eftersom de delar spotify-konto. Annars är ju Per Andersson liksom Per Andersson. Den är mysig och underhållande, men det är inte ett av de bästa sommarpraten enligt mig.
 
Lars Ulrich: Lars Ulrich är trummis i Metallica, för er som inte visste. Jag, som vuxit upp i en rock-familj (där det absolut viktigaste var att man tyckte Deep Purple och Alice Cooper var bra), känner ändå att jag har en ganska nära relation till Metallica. Jag lyssnar inte på dem särskilt mycket, men de har alltid funnits där i bakgrunden under uppväxten och pyrt. Därför tyckte jag att det var mysigt att lyssna på Lars Ulrichs sommarprat. Han pendlar mellan danska och engelska, vilket också är lite roligt. Han pratar om sin uppväxt, att hans familj flyttade från Danmark till USA när han var 16 år och att han tillsammans med James Heatfield startade bandet när han var 17. Han fokuserar mycket på den musik som har inspirerat honom och varit en del av hans liv. Helt enkelt ett rekommenderbart sommarprat!
 
Det var de 8 senaste sommarpraten jag lyssnat på. Om du vill läsa om de andra sommarpraten jag lyssnat på hittar du inlägget HÄR.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0