Recept pĂ„ enkel hummersoppa 🩞

Nu har jag gjort den hÀr hummersoppan ett par gÄnger och det Àr inte mer Àn rÀtt att jag delar med mig av receptet. Receptet Àr egentligen min mammas och pappas, men jag freestylar med det litet. SÄhÀr gör jag!
 
Det du behöver:
  • GrĂ€dde (cirka 1 liter, visp- eller matlagnings-, jag brukar blanda)
  • Schalottenlök (1-2 st)
  • TomatpurĂ© (cirka 2 msk)
  • Hummerfond (jag köper alltid Bongs)
  • Valfria skaldjur och dill att garnera med
Det du kan slÀnga i om du har hemma:
  • Tomater (perfekt om de hĂ„ller pĂ„ att bli dĂ„liga!)
  • FĂ€rsk röd chili eller sambal oelek
  • Vitlök
  • Konjak eller vitt vin

IgÄr gjorde jag sÄhÀr nÀr jag hade allt ovan hemma:
Börja med att hacka schalottenlöken och vitlöken fint. Bryn med smör i grytan. Finhacka tomater och chili och slÀng i grytan. Bryn en stund till. TillsÀtt dÀrefter tomatpurén och stek tills den fÄr en roströd fÀrg. HÀll i valfri mÀng vitt vin, jag tog cirka 0,5-1 dl. Vinet kan du ersÀtta mot konjak hÀr, fast av konjaken hade jag endast tagit 0,5 dl. LÄt puttra ett par minuter. 
 
HÀll sedan i grÀdden. Jag hÀllde i 5 dl matlagningsgrÀdde och 5 dl vispgrÀdde. TillsÀtt dÀrefter hummerfonden. Hur mycket? undrar ni. Bra frÄga! Jag tycker att man fÄr ta en del, men det Àr viktigt att börja smÄtt eftersom smaken kommer först efter att soppan har fÄtt koka ett tag. TillsÀtt lite salt och vitpeppar.
 
LÄt soppan smÄkoka i Ätminstone 20 minuter. GÀrna 30 om du har tiden! Glöm inte att röra ofta och smaka av dÄ och dÄ. Kanske behöver du tillsÀtta mer hummerfond?
Börja sedan med att hacka de skaldjur du vill ha som garnering till soppan. Ibland har jag krĂ€ftstjĂ€rtar, ibland surimi och ibland rĂ€kor. Det Ă€r ocksĂ„ gott att blanda. Ibland orkar jag inte ens hacka demÂ đŸ€·đŸ»â€â™€ïž
 
NÀr soppan har kokat fÀrdigt och du Àr nöjd med smakerna, lÀgger du de hackade skaldjuren i botten av tallriken och hÀller sedan pÄ soppan. Toppa med lite dill och servera med ett glas vin. Varför inte! Det Àr ju torsdag och allt.
 
Smaklig mĂ„ltid! 🩞

Kommentarer
Postat av: M

Oj, nu blev jag riktigt sugen pĂ„ Hummersoppa!! 😋 ❀

2021-03-18 @ 16:32:56

Kommentera inlÀgget hÀr


Kom ihÄg mig?






Trackback
RSS 2.0