Leilas chocolate crackles.

Nu skall ni få se hur jag bakade mina "snöbollskakor", som jag bakar varje Jul. Receptet är givetvis Leilas. Börja med att hacka 100 gram choklad. Det skall helst vara 70% mörk choklad, men den här gången köpte jag vanlig mjölkchoklad!

 

Smält över vattenbad.

 

Vispa 60 gram smör tillsammans med 1,5 dl farinsocker.

 

Lägg till 1 ägg, 0,5 tsk vaniljsocker, 0,5 tsk kardemumma och blanda ner chokladen. Vispa!

 

Rör ihop 2 dl vetemjöl, 3 msk kakao, 1 tsk bakpulver och en nypa flingsalt i en ny skål.

 

Rör i mjölblandningen i den första degen och tillsätt 0,25 dl mjölk. Blanda tills degen är lätt kladdig.

 

Rulla in degen i plastfolie och låt vila i kylen ett par timmar. Jag vet. Visst ser det aptitligt ut.

 

Sätt sedan på ugnen på 175 grader och ta ut degen.

 

Rulla degen till små bollar och rulla de sedan i strösocker och florsocker.

 

Tryck sedan ut dem på plåten.

 

In i ugnen i 14-15 minuter.

 

Klara! Hur goda som helst. Tycker jag i alla fall. Passar perfekt till Kalle Anka på Julafton. Lycka till!


Kommentarer
Postat av: jawna

Ser helt underbara ut!!! Ska göra ett försök med dem och ta med till svärföräldrarna på julafton :) Tack för receptet!

2011-12-06 @ 00:29:31
URL: http://jawnas.blogg.se/
Postat av: M

Ser jättegoda ut!! Har du gjort dem stora eller små i år?? Puss

2011-12-06 @ 08:28:08
Postat av: Jenny

Oj, vad gott det ser ut! Kommer troligen läggas till i min julbakning i år även om den är alldeles för lång...:)

2011-12-06 @ 15:02:40
Postat av: Rebecca

Kul att du har gjort ett steg för steg inlägg! Har varit sugen på att baka sådana ett tag nu bara för det haha. Blir nog i dagarna :)

2011-12-14 @ 15:30:04
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0