Vecka 44: Om flytten

Den här veckan har vi bott i vår lägenhet i åtta år. I åtta år har vi sovit i samma sovrum, lagat mat i samma kök, satt nyckeln i samma dörrlås. Vi älskar det här huset och vi älskar också det här området. Men vi har vuxit ur vårt hem. Idag lever vi på varandra på ett sätt vi inte gjort tidigare. Vårt kontor har blivit Frans rum och när både jag och Dan jobbar hemifrån måste vi synka våra olika mötestider så att vi inte stör varandra.

När jag sprang in i vår granne på innergården som berättade att de skulle flytta började hjulen att rulla. Ibland måste man vara snabb. Det kan komma små, små chanser och är man inte tillräckligt vaken så glider de ur händerna.

Så i början av september gick vi på visning två trappor upp i vårt hus. Det är en lägenhet med fyra rum på femte våningen, 95 kvm, två badrum och två balkonger. Mentalt flyttade jag in bara jag gick in i hallen. Dan sa att jag inte skulle ha för höga förhoppningar och jag höll med, samtidigt som jag gjorde en moodboard i anteckningsappen i min mobil som jag döpte till "Nya lägenheten".

En tisdag ringde vår hyresvärd och erbjöd oss den och jag blev så glad att jag sprang in i sovrummet där Dan satt i möte och hoppade upp och ner. I januari flyttar vi! Samma adress, samma utsikt, samma väg till Frans förskola. Ingenting kommer att förändras och samtidigt kommer allt att förändras.

Och ni, ni hänger med såklart.

En helg i mitt liv: lekplatshäng, lördagsfika och Sams kalas

Hej och välkomna till en helg i mitt liv. Den började här – på en fredags-AW på jobbet. Vi åt italiensk buffé och drack bubbel och firade kollegor som jobbat hos oss i 10 år.

Sen fortsatte jag firandet här. På en lekplats med min älskling.

Resten av fredagskvällen bestod av att chilla i soffan, titta på barnprogram och gå och lägga sig tidigt.

Nu är det lördag och vi hade inget inplanerat. Vi startade dagen med att strosa på stan och tog en kaffe på Lilla Kafferosteriet. Älskar sådana lördagar!

Hej från mig.

Vi delade på en macka, en kolakaka och drack vars en latte.

Frans fick hemgjord smoothie den gottegrisen <3

På kvällen åt vi pasta från Restaurang Papi och lite charkrester från fredagens AW.

Ny dag! Söndag. Ibland gör Frans bara såhär och lägger sig ner. Han pillar på sina bilar och sin napp och bara chillar haha. Här väntar han på frukostgröten.

Den här söndagen var ingen vanlig dag, för det var Sams födelsedag. Hela 1 år fyllde han! Vi körde upp till Bromölla och hem till min kusin Therese för att fira.

Denna fantastiska kvinna. Hon är så stark och en av de finaste personerna jag har i mitt liv. Här har vi hennes lilla familj. Tesse, Moa och Sam <3

Det bjöds på otrolig fika.

Sam fick sin egen lilla tårta att kladda med.

Sen tog vi bild med alla barn innan det var dags för oss att köra hem till Malmö igen.

Vilken fin helg!

Vecka 43

Hej på er!

Jag vabbar och därav blev det ett lite senare veckoinlägg. Hur mår ni? Hoppas bra. Eller så bra det går i dessa tider med allt skit som händer.

Vi hade en så mysig helg med middag med vänner och lekland. Men sen blev Frasse sjuk, så söndag och måndag har vi bara tagit det lugnt.

Den här veckan är lite kaosartad för mig. Det är ett par event jag ska gå på med jobbet, vi har en avskedsAW för en kollega och så ska vi ha visning på vår lägenhet.

Hoppas ni har haft en bra start på veckan!

Tisdag och onsdag i Stockholm

Välkommen till en ny dag i Stockholm. Det var tisdag och jag traskade ner till matsalen för att äta frukost. Alltså, jag ÄLSKAR frukost. Men om jag har en hel dag med saker planerat så kan jag inte äta mycket, då blir jag alldeles för dåsig. Så hotellfrukost brukar vara lite bortkastat på mig. Frukostbuffén på Haymarket by Scandic var i alla fall fantastisk. Trots att jag bara åt en macka och drack kaffe.

Jag hade lite möten inbokade och traskade runt i stan. Det var längesedan jag gjorde sånt här själv, promenera runt i en storstad jag inte känner och försöker hitta mig fram. Men det gick bra! Lyckades till och med åka rätt med tunnelbana hehe.

Nu är klockan 15 och jag svidade om för att gå på AW med min kusin Caroline som bor i Stockholm.

Vi gick till Thelins Grand Café i Kungsträdgården.

Min fina kusin Caroline. Så kul att hinna träffa familj och vänner också!

Efter en stund mötte vi upp Alice och tog ett sista glas innan det var dags för nästa destination.

Vi hade nämligen bokat bord på Café Nizza.

Där hittade vi min lillebror Carl som sippade på en dry martini.

<333

Vi beställde in en fyrarätters middag. Först ut: rödbetor.

Därefter åt vi fermentata cacio e pepe, som var pasta gjord på surdeg. Otroligt gott!

Till varmrätt åt vi någon fisk jag nu inte kommer ihåg. Men gott var det.

Så gott och mysig stämning.

Till efterrätt åt jag och Alice chokladganache medan Carl åt mandelkaka.

Sen var det dags att ta tunnelbanan tillbaka till Hötorget och hotellet. En så fin dag och kväll.

Nu är det onsdag. Jag hade akut hemlängtan och FaceTime:ade Dan och Frasse som var sjuk och hemma från förskolan. Packade sedan ihop allt och checkade ut från hotellet.

Därefter mötte jag upp min lillebror och kramade honom hej då innan jag gick till Centralstationen och tog tåget hem.

Äntligen hemma hos min lilla familj. Så fina och lärorika dagar i huvudstaden, men hemma är absolut bäst.

En måndag i Stockholm

Nu ska ni följa med på min lilla tripp till Stockholm! Jag skulle dit i jobbärenden, träffa folk jag jobbar med och gå en kurs. Var pepp! Såg ut såhär i kostymbyxor från & Other Stories och tröja från H&M.

Jag tog tåget vid 07 från Malmö C.

Vilade, jobbade, åt frukost, drack kaffe. Under tågresan fick jag ett mail om att kursen jag skulle på hade blivit inställd med kort varsel. Jaha! Nu var jag ju på väg. Bokade in fler möten istället och styrde om resan lite.

Ett par timmar senare var jag framme. Hej Stockholm!

Jag checkade in på hotellet, lämnade mina grejer och gick sedan för att äta lunch med min lillebror. Så mysigt att vardagshänga med honom!!

Sen var det dags att jobba. Mot Schibsted!

Blev incheckad.

Och jobbade sedan här ett par timmar. Inte fy skam!

Sen var det dags att gå tillbaka till hotellet och mellanlanda lite. Jag bodde på Scandic by Haymarket.

Lite läppstift på det och sen ut igen.

Träffade min kollega Calle för en AW på Bistro Bananas på Söder.

Klockan 17.30 mötte jag upp dessa favoriter! Carl och Alice <3 <3 <3

Vi gick till den koreanska restaurangen Madam.

Beställde in maaaassa god mat och delade på.

Efter middagen bestämde vi oss för att promenera tillbaka till mitt hotell.

Gick förbi Gamla stan.

Och avslutade kvällen med en espresso martini. En riktigt fin måndag i huvudstaden!

Vecka 42

Så, då var jag äntligen tillbaka och ute på andra sidan igen. Vad skönt. Och vad fina ni är som peppar och saknar mina inlägg!

Den här veckan ska jag komma tillbaka till vardagslunket. Ni ska få hänga med på min Stockholmstripp och så ska jag bli bättre på att bara prata här inne. Vad jag saknar det, att skriva av mig. Det finns så många tankar jag behöver få ur mig, och detta är ju ett safe space som ni vet.

En annan sak jag kommer berätta mer om är att vi i januari ska flytta 🤯 Men inte långt alls. Vi kommer fortfarande bo kvar i Västra Hamnen och till och med ha kvar vår urmysiga utsikt. Men mer om det i ett annat inlägg.

Ni hör ju, vi har mycket att prata om. Men vi startar måndagen med kaffe, så hörs vi sen.

Vecka 41

Förra veckan var jag i Stockholm med jobbet. Jag var där måndag till onsdag, gick på möten och skulle på en kurs. Helt plötsligt blev kursen inställd, så jag fick försöka göra andra jobbrelaterade saker istället. Tänkte också att det kunde vara kul att träffa folk jag kände i Stockholm. Hur många kan det vara liksom? Tydligen rätt många. Åkte hem och var socialt urlakad. Men kul var det!

Den här veckan har jag en presentation inför hela företaget. Är fruktansvärt nervös. Vill spola fram tiden till torsdag eftermiddag så att jag kan gå vidare.

Till helgen ska vi fira våra vänner Sarah och Niclas som har fyllt 35, och annars ska jag försöka ta det lugnt. Städa, greja, gå igenom bilder och förbereda blogginlägg. Snart är jag tillbaka. På torsdag eftermiddagen är jag igenom till andra sidan!