Sommarpratarna 2017: Del 2

 
Jag har lyssnat på fler sommarprat! Den här gången blev det ett knippe sjukt starka och inspirerande kvinnor. Herregud säger jag bara. Vilka fantastiska och hårt arbetande människor vi har! Man blir så pepp.
 
Lisa Ekdahl: Jag har blivit så kär i Lisa Ekdahl! Hon är ju så härlig och underbar. I sitt sommarprat berättar hon bland annat att hon var vegan och feminist redan på 90-talet då människor inte var lika mottagliga, hur alla höjde på ögonbrynen och försökte vifta bort det. Hon pratar om hur vissa ifrågasätter att hon är feminist bara för att hon klär sig feminint och undrar varför det skulle vara vackrare och bättre att vara mer maskulin. Det är ju just det vi kämpar så hårt för, att få vara precis som vi vill – även om det innebär att man älskar pastellfärger och kjolar. Känner så igen mig i detta. Hon pratar också om sin karriär, att hon blev mamma tidigt och hennes familj. Väldigt mysigt sommarprat!
 
Miriam Bryant: Jag älskar Miriam Bryants dialekt, väldigt mysig göteborgska. Miriam pratar mycket om sin stökiga barndom, om sina föräldrars skilsmässa och hur detta har format henne. Hon pratar inte jättemycket om sin karriär, men tycker det är ganska fint när sommarpratare går in på sin privata sfär istället. Det känns som man lär känna dem bättre då.
 
Tarja Halonen: Oh, Tarja Halonen alltså! Så mysigt det var att lyssna på hennes sommarprat. Tarja Halonen är Finlands föredetta president och pratar mycket om vägen till presidentskapet. Hur hon var jurist, utrikesminister och statsminister innan hon kom dit. Hon pratar mycket om Finland, deras kamp tillbaka efter Andra Världskriget och deras samhälle jämfört med Sveriges. Hon pratar också om kärleken till sin man och sina barn. Väldigt intressant att lyssna på! Stort tips!
 
Barbro Ehnbom: Barbro Ehnbom flyttade till New York på 70-talet för att skaffa sig en karriär. Hon gick först på Handelshögskolan i Stockholm och tog sedan Wall Street med storm. Herregud, vilket liv hon har haft! Hon pratar mycket om sin karriär och sitt främjande av kvinnors nätverksbyggande både i Stockholm och New York, men också om hennes privatliv, dejtande och festandet på 70-talet. Hon berättar bland annat om kändisar hon dejtat, om sin föredetta man och hur hon endast tre dagar efter att ha fött sin son (!!) satt på kontoret för att jobba igen. Barbro har en ganska monotom röst, men det gör inte så mycket eftersom innehållet av hennes sommarprat är så intressant.
 
Magda Gad: Om ni skulle be mig att endast tipsa om ett sommarprat, alltså ett enda, hade jag sagt Magda Gads. Men innan dess vill jag varna känsliga lyssnare. Magda Gad är krigskorrespondent och berättar om olika möten hon har gjort i sitt arbete. Hon skildrar väldigt detaljrikt vad hon har sett i olika krig och pratar om både Syrien, Irak och övriga Mellanöstern. Hon ifrågasätter makthavare och pratar mycket om övergrepp och utsatthet. Hon blir väldigt personlig i sitt sommarprat och man hör frustrationen i hennes röst. Jag var ute och gick när jag lyssnade på detta och hulkgrät i mitt armveck. Ibland är det svårt att förstå vilken orättvis värld vi lever i. Hon återkommer till en mening som hon säger om och om igen: "Ingen ska kunna säga att den inget visste".

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0