Sofies glassguide

"Berätta gärna om Malmös bästa glass!! Ska dit på onsdag o torsdag o älskar glass, såklart!!"
 
Okej, nu ska vi prata glass!
 
Jag är ju ingen expert på glass eller så, men den här sommaren har jag haft ett mission – att äta så mycket glass som möjligt. Speciellt i början av min semester när vädret var urdåligt. Regn eller inte, glass ska ätas!
 
Nåväl, här kommer i alla fall min guide över de glasserior jag testat hittills och tips på några som jag har hört är bra.
 
Lilla Glassfabriken på gågatan
Lilla Glassfabriken är rätt bekvämt när man är sugen på glass. Det ligger mitt i stan på gågatan. Perfekt när man springer i affärer och vill ta en paus. Är det den bästa glass jag ätit? Nej. Men är den något att testa? Ja, absolut. Jag ger 2 av 5 glassar i betyg.
 
Saltsjöbadens Kiosk i Bjärred
Okej, detta ligger inte i Malmö men den får vara med ändå. Bjärreds glasskiosk är en klassiker för oss som växte upp i närheten. De snålar inte med glassen dessutom, två kulor är som fyra. Jag ger Bjärreds glasskiosk 3 av 5 glassar!
 
Bar Italia
Bar Italia ligger i Västra Hamnen i Malmö och är mycket populärt. Deras gelato är silkeslen och de har många goda smaker. Jag tror dock att jag föredrar när smakerna är lite skarpare. Men god glass, bra service och mysig miljö. 3 av 5 glassar!
 
Gelato by Smak
Gelato by Smak ligger också i Västra Hamnen. Det jag bland annat gillar med Smak är att de har små bitar i sin glass, till exempel som ovan när jag beställde en kula Nutella så fick jag bitar av Nutella i. Mums! Deras pistageglass är förresten svingod. Gelato by Smak får 3,5 av 5 glassar.
 
Dolce Sicilia
På Drottningtorget i Malmö ligger det omtalade Dolce Sicilia. Enligt de flesta jag känner är detta "Malmös bästa glass". När jag var där valde jag en kula med pistageglass och en kula chili-choklad. Jättegott! Kanske aningen liten? När jag gav mitt betyg på instagram blev folk jätteirriterade, haha. Men JAG tycker i alla fall att de får 4 av 5 glassar.
 
Favvo Glass på Malmö Saluhall
För här kommer nämligen den jag anser är (av de jag provat hittills) Malmös godaste glass! Favvo Glass på Malmö Saluhall. De varierar sina smaker, men när jag var där åt jag deras Salt kola och Yoghurtglass med smak av Limoncello. LÄGG AV SÅ GOD. Favvo Glass får 5 av 5 glassar!
 
Tips på glasställen jag inte provat än men hört ska vara bra:
- Köld på Möllevångstorget
- Limhamns Glassmejeri
- Mat- och Chokladstudion på Amiralsgatan
 
Klart slut på allt glassprat! Ut och ät med er nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0