Den årliga Sölvesborgshelgen

Fredag
Varje år när jag och Dan precis gått på semester tar vi vårt pick och pack och åker till Sölvesborg. Det är så otroligt mysigt att få fira in semestern med min morbror Ola och hans familj. I fredags åkte vi hem till deras stuga i Sandviken. Vi korkade upp lite vin och jag drack en alkoholfri cider som smakar aperol spritz. Gott!
 
På kvällen åt vi på en restaurang i Hällevik. Vi alla beställde planka, men jag fick fel och fick in en fantastisk tallrik med fläskfilé och hur mycket pommes som helst. Jättegod! Eftersom det blev fel fick jag dessutom en gratis dessert. Vilken turkväll för mig!
 
På kvällen hängde vi i Olas och Pias uterum. De andra drack gin och tonic i superfina glas.
 
Och när klockan var runt 01 på natten var det dags att sova. Vi hade en hel dag med utflyktsmål inbokat dagen efter!
 
Lördag
Det blev lördag och jag och Pia började dagen med lite loppis. Men vi hittade inte något direkt och begav oss vidare.
 
Till en mysig gårdsbutik som inte hamnade på bild och sedan till Röshults Vedugnsbageri.
 
De hade inte jättemycket till glutenfritt alternativ. Men jag köpte en jordgubbstårta gjord på mandelmjöl och åt pålägget av en köttbullemacka. Mmm jordgubbstårtan smakade sommar.
 
När vi ätit upp var det dags att köra vidare.
 
Först mot en loppis utanför Svängstad och sedan till BM Design med helt fantastiska möbler.
 
Vid 16-tiden var vi hemma igen.
 
Jag svidade om till lördagskläder och tog på mig mina nya sandaler jag köpt under dagen. Hittade dem på Gummagårdens gårdsbutik!
 
Det blev soligt och jag passade på att ta gravidbilder, haha. Den här klänningen är gammal från MQ.
 
Sedan anlände min kusin Hampus och vi grillade till middag. Och innan ni reagerar på köttet kan jag meddela att jag fick helt genomgrillade rostbiffsbitar :) Saknar dock rött kött! Min morbror frågade mig hur jag ville ha mitt kött, "Helst rått, men nu måste det tyvärr vara genomstekt". "Rött, menar du?" frågade han. "Nej rått" svarade jag 😅
 
Pia gjorde en god och enkel sallad med nektariner. Måste köpa nektariner nu och ha här hemma. Så gott ju. Annars är nektariner en typisk frukt som går mig förbi.
 
Vid 20-tiden var Pia sugen på att bada. Vi andra följde med, men det var lite för blåsigt för min del för att bada.
 
Älskar att ha havet så nära!
 
Och så avslutade vi kvällen med efterrätt: nektariner med mascarponekräm och halloncoulis. Gott!
 
Söndag
På söndagen var det dags att åka hem. Men först en promenad och ett bad i havet! Vi gick förbi potatisåkern.
 
Ner till havet som var så varmt och skönt. Vid 14-tiden var det dags för oss att köra hem till Malmö igen.
 
Tack Sölvesborg och Ola och Pia för den här gången!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0