Eurovision Song Contest, 2016.

Så, FÖRRA lördagen (har varit lite sen i planeringen med detta inlägg) var vi hemma hos Carro för att se Eurovision Song Contest, som vi gör varje år. HÄR, HÄR och HÄR har vi de tidigare åren. Sarah H och Sös vad givetvis där!
 
Annie, Maria och Mia!
 
Vi samlades i vardagsrummet och umgicks lite innan programmet började. Måsta såklart catcha upp lite!
 
Men vi var sjukt taggade! Extra kul att Sverige var värdar för programmet i år.
 
Fina Carro! Carro och Mia hade på sig likadana klänningar och var supergulliga.
 
Så startade programmet!
 
Och jag intog en plats på golvet där man lätt hade bästa överblicken.
 
Varje år gör vi ett mat- och drickevent av Eurovision. Alla skall välja ett land som är med i finalen och sedan ta med något i mat- och/eller drickväg som symobliserar eller kommer från detta land. Som till exempel: Har man valt Sverige så kanske man tar med sig svenska jordgubbar och serverar detta precis när Sverige uppträder. Först ut var Sarah H!
 
Hon hade valt Holland och serverade holländska praliner och ägglikör. Gott!
 
Därefter var det Italiens tur att sjunga och Johan hade som hade valt just dem serverade italienskt rödvin och bruschetta. Alltså skoja så gott.
 
Sedan var det dags för Israel och Maria hade tagit med sig lite israelisk tapas i form av tortillabröd, hummus, fetaostkräm och salsa.
 
Och så blev det dags för Sverige och Frans!!! Heja, heja.
 
Emelie som hade valt Sverige hade gjort något extra roligt. Hon serverade lantchips med gräddfil, svensk rom och rödlök. SÅ GOTT! Tips till alla som skall ha middagsgäster och servera något roligt snacks innan maten.
 
Och oh så bra Frans var!
 
Sedan blev det min tur. Jag hade valt Tyskland och när de uppträdde serverade jag det tyska mousserande vinet "Henkell Trocken" och tysk ölkorv.
 
Carro som hade Frankrike serverade baguette, croissants och en massa goda ostar! Ja, men ni hör ju. Vi åt tills vi dog.
 
Sedan var det dags för Polen och vi tog en paus i allt ätande. Linn serverade polsk vodka i shotglas!
 
Alla fick vars ett papper med alla ländernas bidrag. Vi skulle sedan poängsätta dem från 1-8, 10 och 12. Jag skrev små anteckningar efter de låtarna jag tyckte var "Helt OK" eller "Ganska bra".
 
I slutet av programmet började de se ut såhär. Haha, eh.
 
Ligan!
 
Mia valde Kroatien och hade bakat ett jättegott kroatiskt bakverk på bland annat nötter.
 
Annie hade Spanien och hade gjort vit sangria och serverade lite tapas till det!
 
Sös som hade Österrike var sist och serverade denna jätten! Surdegsbröd med ugnsvärmd camembert och cornichong. Gott!
 
Måns och Petra var jättebra som programledare tycker jag.
 
Och så vann otippade Ukraina, vi dansade i Carros vardagsrum och halv 2 var jag hemma. Bra kväll! Tack Carro för en superfin tradition!

Kommentarer

Kommentera inlägget här


Kom ihåg mig?






Trackback
RSS 2.0